Twinkle | Digital Commerce

Maaltijdboxen domineren markt van product abonnementen

2021-07-29
1000562
  • [nieuws]
  • 0:58

Nederlandse consumenten geven jaarlijks 1,4 miljard euro uit aan abonnementen op fysieke producten. De helft daarvan, 700 miljoen euro, wordt besteed aan abonnementen op maaltijdboxen.

Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder bijna 3.500 Nederlanders. Door de populariteit van maaltijdboxen is de categorie voeding met afstand de grootste in de markt van product abonnementen met een aandeel van 59 procent. Dat komt neer op ongeveer 846 miljoen euro. Naast de maaltijdboxen blijken bijvoorbeeld ook abonnementen op groente, fruit en sap aan te slaan. Daar wordt jaarlijks een omzet van 62 miljoen euro behaald.

De categorie voeding wordt op grote afstand gevolgd door de categorieën persoonlijke verzorging (10 procent), dranken (6 procent) en huisdieren (6 procent). Volgens het onderzoek zijn van de non-food categorieën de abonnementen op contactlenzen en vloeistof (jaaromzet 53 miljoen euro) en scheermesjes (jaaromzet 45 miljoen euro) het populairst.

Eerder dit jaar presenteerde Multiscope al een onderzoek waaruit bleek dat inmiddels 15 procent van de Nederlanders een abonnement op een product heeft. Het grootste gedeelte van die abonnementen werd vorig jaar afgesloten. Het gaat dan vooral om abonnementen bij aanbieders van maaltijdboxen.