Twinkle | Digital Commerce

‘Online aandeel boodschappen naar 5,4 procent’

2021-05-25
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

Consumenten kopen steeds vaker boodschappen online. Zeker in de afgelopen drie jaar is het online aandeel in supermarktomzet relatief snel gestegen.

Dat blijkt uit het halfjaaronderzoek (PDF) van Supermarkt & Ruimte, een platform voor professionals die zich bezighouden met supermarkten en vastgoed. In 2019 leek de groei van het online aandeel in de boodschappenmarkt af te vlakken. Toen stond deze nog op 3,4 procent. De coronacrisis zorgde er echter voor dat het aandeel omhoog schoot naar ongeveer 4 procent in de eerste helft en 5 procent in de tweede helft van 2020. Nu lijkt deze dus weer wat af te vlakken. In de eerste helft van 2021 kwam er 0,4 procentpunt bij. De totale online supermarktomzet wordt door de onderzoekers op ongeveer 2,2 miljard euro geschat. Dat is 1 miljard meer dan in 2019.

Volgens het onderzoek is online super Picnic op het gebied van marktaandeel Jumbo voorbijgeschoten. In 2020 lag dit nog relatief dicht bij elkaar. Zo was het marktaandeel van Jumbo destijds 23 procent en dat van Picnic 22 procent. Inmiddels zijn deze verschillen groter geworden en is het marktaandeel van Picnic met 5 procentpunt toegenomen tot 27 procent. Jumbo blijft steken op 21 procent. De grootste online super is nog altijd Albert Heijn, met een marktaandeel van 41 procent. Volgens de onderzoekers groeien ook de kleinere aanbieders relatief snel. Van die kleinere aanbieders is Plus de snelst groeiende online super, met een marktaandeel van ongeveer 8 procent.