Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Nieuw-Zeeland

2021-04-02
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:04

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Kiwi’s kopen bij online Kiwi’s in Nieuw-Zeeland.

De covid-19-pandemie houdt de wereld nu al meer dan een jaar in zijn greep. Maar niet in alle landen zijn de besmettingscijfers het gesprek van de dag. In Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld heeft men, mede door een serie strenge maatregelen, de pandemie aardig onder controle. Zo waren er in de periode 5 tot 18 februari 33 nieuwe gevallen bekend. En ook in het grootste gedeelte van 2020 wist het land de besmettingscijfers laag te houden. Die cijfers zorgen ervoor dat Nieuw-Zeelanders, bijgenaamd Kiwi’s, meer vrijheden hebben dan bijvoorbeeld op dit moment (eind februari) in Nederland. Zo zijn de winkels open, hoeft men geen anderhalve meter afstand te houden en wordt alleen lokaal hard ingegrepen bij uitbraken van het virus. Ondanks die vrijheden nam de online verkoop in Nieuw-Zeeland vorig jaar wel uitzonderlijk toe. Zo kochten Kiwi’s 20 procent meer online, goed voor 1,2 miljard dollar aan verkopen.

Lokaal kopen populair

Opvallend is daarbij dat de inwoners vooral online kopen bij in Nieuw-Zeeland gevestigde bedrijven, zo berekende New Zealand Post, ’s lands grootste pakketbezorger. Een ongelooflijk resultaat, stelt Chris Wong, general manager business marketing bij New Zealand Post: ‘Ons onderzoek toont aan dat Kiwi’s vorig jaar meer online hebben uitgegeven dan ooit tevoren. (…) Het goede nieuws voor lokale bedrijven is dat 71 procent van de online uitgaven bij binnenlandse retailers wordt gedaan.’ Daarnaast zag het land een toename van het aantal nieuwe online shoppers. Volgens New Zealand Post gaven online shoppers gemiddeld meer uit en kwamen zo’n 300.000 Kiwi’s voor het eerst in aanraking met  online winkelen. Maar, benadrukt Wong: ‘Hoewel 2020 een goed jaar was voor online winkelen, is het goed te weten dat het om een aandeel van slechts 11 procent van de totale retailuitgaven gaat. In landen zoals het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China wordt meer dan 20 procent van de totale uitgaven online gedaan.’

Opkrikken

New Zealand Post verwacht wel dat lokale online retailers nog stappen kunnen zetten om dat percentage op te krikken. Wie zijn die populaire lokale retailers dan? Grote webwinkels in Nieuw-Zeeland zijn onder andere van supermarkt Countdown, omnichanneler The Warehouse – niet geheel toevallig een warenhuis – en pure player Mighty Ape, gespecialiseerd in games, elektronica en hobby-artikelen.