Twinkle | Digital Commerce

Walmart: ‘Wacht niet tot de crisis voorbij is’

2021-04-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:23

In de online rubriek e-bites vangt Twinkle een opvallende quote. Eén die je wellicht hebt gemist, maar die genoeg gespreksstof doet opwaaien. Deze keer Arjan Both, senior vice president global sourcing packaged foods, seafood & consumables bij Walmart.

Tijdens de kick-off van ShoppingTomorrow op 31 maart vertelde Arjan Both over de transitie van Walmart van een bricks and mortar bedrijf naar een omnichannel aanpak. Both werkt sinds 2016 bij de supermarktketen en zag in die jaren meer veranderen binnen de retail dan de 15 jaren ervoor in Europa. Vooral het afgelopen jaar ging het hard bij Walmart, zo vertelt hij: ‘Het belangrijkste was om onze klanten, naast gemak en een voordelig aanbod, veilig te laten shoppen. We zagen direct dat er een enorme run kwam op pick-up-points en thuisbezorging.’

Strategie

Zodra de eerste lockdown van start ging, besloot ceo Doug McMillon om het roer om te gooien. ‘Hij wilde onze strategie om de beste omniretailer te worden, versnellen. Er werd direct geïnvesteerd in deze strategie, onder andere door zo’n 100.000 mensen aan te nemen in fulfilmentcenters.’

MVP

E-commerce steeg het afgelopen jaar met 79 procent  en de beurswaarde van het bedrijf verdubbelde in de afgelopen vijf jaar. De grootste tip van Both? ‘Wacht niet tot de crisis voorbij is, concentreer je op wat je kunt beïnvloeden en focus op wat je kunt doen. Kies voor de MVP (Minimum Viable Product, red.), want perfect is te laat. Daarnaast is het van belang om te leren van je fouten. Bij Walmart zeggen we altijd; fail fast, dan is de schade beperkt.’