Twinkle | Digital Commerce

Samen innoveren we sneller

2021-03-16
1000562
  • [opinie]
  • 2:10

De afgelopen jaren was de groei van de Chinese e-commerce tweemaal zo hoog als die van de rest van de wereld. Dit heeft ertoe geleid dat Chinezen nu dingen online kunnen bestellen waar wij in het Westen raar van opkijken, zoals een cappuccino die binnen 15 minuten op je bureau staat.

Deze ontwikkeling is nog indrukwekkender wanneer je beseft dat de helft van China twintig jaar geleden nog onder de armoedegrens van 2 dollar per dag leefde. Het digitaliseren van de gehele maatschappij was nodig voor deze groei, maar dit was een veel te grote taak voor alleen de Chinese tech-giganten (die toen nog start-ups waren). Grootschalige samenwerking in innovatie was één van de sleutels tot succes.

Taobao (Alibaba), het grootste e-commerceplatform, heeft 800 miljoen klanten die kunnen winkelen bij tien miljoen winkels. Al deze winkels naar de digitale winkelstraat brengen in een ontwikkelingsland heeft Alibaba dus niet alleen gedaan. Achter het grote Taobao hangt namelijk nog een ‘schaduw’platform: Fuwu Taobao, met meer dan vijfduizend retail dienstverleners zoals productfotografen, magazijnsoftwareleveranciers, data integrators, marketing agencies en consultants.
Alibaba wist al vroeg dat het niet alle functionaliteiten en diensten kon ontwikkelen om de gehele Chinese markt te digitaliseren. Het bedrijf koos ervoor zijn platform en techniek zo te ontwerpen dat anderen gemakkelijk diensten konden ontwikkelen voor Taobao. Het gevolg was een wildgroei aan e-commercedienstverleners die de digitalisering accelereerde.

Deze vorm van open en gezamenlijk innoveren heeft ervoor gezorgd dat het gehele retail-ecosysteem extreem snel gemoderniseerd werd. Zo konden alle retailers, van klein tot groot, oplossingen vinden die hen hielpen te digitaliseren. Het retail-dienstenplatform en de duizenden dienstverleners die retailers helpen zijn eigenlijk een onderbelichte en stille katalysator van het e-commercesucces in China. Op dit moment breiden deze dienstverleners zich ook internationaal uit. Westerse bedrijven die in China verkopen worden nu met van alles geholpen, van productcontent tot logistiek. Andersom kunnen Chinese ondernemers met een paar clicks alles laten regelen om hun Taobao-assortiment op AliExpress of zelfs Amazon te krijgen.

Hier in de Benelux hebben we al een redelijk volwassen retail-ecosysteem. Je ziet dienstverleners als Picqer, Active Ants, Montapacking en Shopware geregeld adverteren. De schakel die we hier alleen nog missen is de grootschalige samenwerking met de platformen. Bij bol.com hebben we al een succesvol integrator en digital agency-programma met tientallen lokale dienstverleners. Maar wanneer je kijkt naar Fuwu Taobao is dit slechts het begin, en is er nog veel potentie te behalen met veel meer dienstverleners. Het leukste aan deze nog te behalen potentie is dat ik aan de frontlinie mag staan als één van de eerste ecosysteem developers van bol.com.