Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Centralpoint

2021-03-09
1000562
  • [interview]
  • 3:20

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Marcel Joosten, e-commercemanager van Centralpoint.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van Centralpoint?

Centralpoint startte in 2001 als online leverancier van ict-producten, gericht op de zakelijke markt. Destijds was het kopen op internet, zeker voor de zakelijke klant, niet zo vanzelfsprekend als het nu is. Bovendien waren de beschikbare tools en middelen niet altijd gemakkelijk te koop. Daarom zijn we alles zelf gaan ontwikkelen en dat doen we nog steeds. Centralpoint ondersteunt klanten onder andere met consultancy, e-commerce-oplossingen en dienstverlening rondom beheer, beveiliging en logistiek van IT-hardware. Medio 2018 zijn de bedrijven Infotheek, Centralpoint.nl/be en Scholten Awater samengevoegd tot één unieke organisatie: Centralpoint.’

Waarom een nieuwe website?

‘Het plan voor een nieuwe site is ontstaan door de integratie van de drie bedrijven naar één bedrijf: Centralpoint. Daardoor zijn we de gehele klantpiramide gaan bedienen, van zzp’er tot enterprise-klanten. Vanuit de business ontstond er een sterke vraag om de twee gescheiden domeinen ‘webshop’ en ‘corporate communicatie’ te gaan bundelen in één domein. Met die vraag zijn we aan de slag gegaan.’

Wat is er veranderd?

‘We hebben de homepage een compleet nieuw design gegeven. Er is nu een corporate uitstraling waarin we alle afdelingen en vertical markets een eigen gedeelte van de site hebben toegekend. Alle oplossingen en diensten zijn daarin via het keuzemenu eenvoudig te vinden. De webshop is verplaatst naar Centralpoint.nl/shop. We hebben de integratie tussen de webshop en corporate communicatie naadloos op elkaar laten aansluiten door middel van een UX-designaanpassing voor zowel desktop als mobiel. Op laatstgenoemd device komt voornamelijk veel oriënterend verkeer binnen.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen?

‘Met onze nieuwe website is het mogelijk om ons gehele portfolio aan diensten, oplossingen, consultancy en producten te tonen aan de bezoeker. Door segmentatie en customer journey-plotting kunnen we een terugkerende bezoeker beter de content tonen die voor hem relevant is. We zagen bijvoorbeeld al in de eerste maand een enorme toename in whitepaper-downloads en leads voor grote(re) IT-projecten. De webshop blijft nog steeds goed bezocht en ook de conversie is daar verbeterd. Het is uiteraard altijd een groot risico om een shoppingdomein met een heel hoge autoriteit op Google Organic (SEO) te wijzigen, maar mede door onze in-house specialisten zijn we geen verkeer naar onze website kwijtgeraakt.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘Alles wordt bij ons in-house ontwikkeld en bedacht, zowel op frontoffice- als backoffice-gebied. Voor het UX-design werken we echter al tien jaar samen met Silo Design, zij hebben dan ook deze nieuwe site samen met ons team ontworpen. Door gebruik te maken van deze samenwerking kunnen we onze in-house kennis combineren met de laatste UX-designontwikkelingen.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Nee. Door onze jarenlange kennis van e-commerce, de in-house specialisten en langdurige samenwerking met Silo, kunnen we heel goed en strak vooraf budgetteren. Uiteraard zijn dit soort budgetten van tevoren opgenomen in de jaarplanning en is alles goedgekeurd door de board.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Bij zo’n groot project waarbij je alle afdelingen en managers een eigen plekje wilt geven op één website, moet je oppassen dat je de samenhang niet uit het oog verliest. Je wilt natuurlijk voorkomen dat de klant zich niet meer thuis voelt of de omgeving niet meer herkent. Hierin hebben we soms keuzes moeten maken om het proces te versnellen.’

Welke nieuwe stappen wil Centralpoint in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘De volgende stap is dat we het nieuwe design ook gaan uitrollen naar onze Belgische website. We hebben daar al een groot marktaandeel op de transactionele verkoop via de webshop. Het is dus belangrijk dat we ook in België onze positionering verder gaan uitbreiden. Daarnaast wordt onze gehele website momenteel opnieuw geschreven in VUE.JS. Dit doen we omdat dit een snelheidswinst oplevert. Bovendien zijn we alle backoffice-applicaties één voor één succesvol aan het migreren naar AWS. Kortom, we blijven onszelf continu ontwikkelen zodat we voorop kunnen blijven lopen in de veranderende IT-wereld. We willen de beste zijn in ons werk en helpen anderen dat ook te zijn.’