Twinkle | Digital Commerce

Mobiel vaker gebruikt voor online aankopen

2021-02-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:01

Consumenten gebruiken hun smartphone en tablet vaker om een online aankoop te doen. Ook worden deze vaker gebruikt om eten te bestellen.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media 2020’ van onderzoeker GfK en Screenforce. Aan het onderzoek deden ruim 1.300 respondenten aan mee. Zij gaven aan het afgelopen jaar vaker hun smartphone te hebben gepakt om een aankoop te doen. Een jaar geleden deed 41 procent van de respondenten dat, nu is dat 57 procent. Ook het bestellen van eten nam toe in populariteit, van 26 naar 44 procent. Daarnaast valt op dat het online bankieren via smartphone of tablet stijgt van 64 naar 84 procent.

Uit het rapport (PDF) blijkt daarnaast dat 92 procent van de ondervraagden weleens surft naar aanleiding van iets dat ze op TV hebben gezien. Slechts 12 procent van hen geeft aan dit vaak te doen. Een stap verder koopt 68 procent van de consumenten weleens iets online naar aanleiding van iets dat ze op de televisie hebben gezien. Overigens doen consumenten dat over het algemeen niet frequent. 47 procent van die groep geeft aan dit bijna nooit te doen, 20 procent soms en 1 procent vaak.