Twinkle | Digital Commerce

Autonome bezorging: welkome last mile-oplossing?

2021-02-24
1000562
  • 3:55

De e-commercesector kenmerkt zich onder meer als een voorloper op het gebied van technische innovaties. Denk aan geautomatiseerde distributiecentra, met robots die pakketjes sorteren. Als het aan verschillende e-commercegiganten ligt, wordt ook de bezorging van de last mile volledig autonoom. Maar wat vinden webwinkeliers daar zelf van?

Amazon heeft de Scout, Alibaba de Xiaomanlv, Kroger werkt samen met Nuro en dichter bij huis testte Albert Heijn met een bezorgrobot. Nee, robotbezorging is allang geen toekomstverhaal meer. In Amerika is men bijvoorbeeld al vrij ver in het optuigen van toegestane autonome bezorgdiensten. Toegegeven: voordat het in Nederland realiteit wordt, moet er nog één en ander aan wetgeving veranderen. Maar zodra het er is, staan webwinkeliers dan te springen om hun pakketjes in de zelfrijdende wagentjes te stoppen? ‘Zeker weten’, reageert e-commercedirector Joël Groen van EDC Retail, het moederbedrijf van online seksshop EasyToys, resoluut. ‘Ik geloof in een wereld waar tijd cruciaal is, wachten op een pakketje kan tijdrovend en vervelend zijn. Ik denk dat het bezorgen met of door robots kan helpen om het afleverproces verder te optimaliseren. Dus ik vind dit een positieve ontwikkeling vanuit een customer centric way of working.’

Ook Tom Peeters, medeoprichter van online super Crisp, volgt de ontwikkeling van autonome bezorgrobots met veel interesse: ‘De categorie food retail staat op een kantelpunt. De wereld verandert niet alleen in wát mensen kopen, maar ook in hoé mensen kopen. Met Crisp bouwen we een business op de kruising van precies die twee trends. Door technologie kunnen we een verser product met kortste keten leveren bij de klant. Autonoom bezorgen is hier een logische aanvulling op, maar we zien dat de technologie én adoptie nog in een zeer vroeg stadium is.’

De ervaring aan de deur is cruciaal

Afhankelijk van retailer

Dat laatste benadrukt ook Arnout Baas, marketing & e-commerce manager bij Dille & Kamille: ‘Het zal in kleine stapjes gaan. Misschien gebeurt het nu al een beetje. En stapje voor stapje ga je misschien wel richting een autonoom functionerende last mile. Ik weet zeker dat die last mile er over vijf jaar al compleet anders uit ziet. En hoe dat zal zijn vind ik een leuke vraag, waar volgens mij nog niemand het antwoord op heeft.’ Baas is dus ook te spreken over de ontwikkeling, maar stelt dat het mede afhankelijk is van de retailer. ‘Wij zijn meer van het menselijk contact. Maar ik heb ook niet het idee dat bezorgers momenteel nou zo’n enorme band hebben met de ontvangers van onze pakketjes. Dus dat mis je niet echt. En ik kan mij voorstellen dat het met een bezorgrobot duurzamer kan dan met een busje, dus wat dat betreft past het helemaal bij de missie van Dille & Kamille.’

Bezorgen met een robot kan vast duurzamer dan met een busje

Ook Peeters vindt dat persoonlijk contact bij bezorging nog altijd zwaar weegt, en ziet het dan ook meer als kans dan als noodzaak. ‘De ervaring aan de deur is cruciaal. Wij zijn menselijk in een digitale omgeving. Ook de klantenservice draait bij ons niet op bots, maar met goed opgeleide mensen gefaciliteerd door technologie. Je whatsappt altijd met een echt persoon. Ik denk dat het daarom ook nog wel even duurt voordat de ervaring van een robot aan de deur prettiger is dan een persoon.’

Combinatie

Daarnaast, stellen de webwinkeliers, is de bezorging middels robots goed te combineren met andere bezorgopties. Groen: ‘Het is efficiënt en minder belastend voor het milieu. Als dit gekoppeld kan worden aan een mailbox, buurtbox of iets waardoor je niet thuis hoeft te zijn, kan dit echt the next step zijn!’ Ook Baas ziet een combinatie wel zitten: ‘Ik kan me voorstellen dat robots heel goed kunnen bezorgen bij vaste locaties zoals afhaalpunten, dat daar bijvoorbeeld een robotlandingsplek is en klanten hun pakje er kunnen ophalen. Dat is sowieso beter dan thuis laten bezorgen.’

Je moet goed kijken naar het type verpakking

En voor welk assortiment is een dergelijke manier van bezorgen geschikt? Dat hangt van veel factoren af, stellen de webwinkeliers. ‘Is de robot goed beveiligd? Kan hij ook grote pakjes aan of alleen kleine? Kan de ontvanger bij een robot ook tekenen voor ontvangst?’, somt Baas op. ‘Maar bijvoorbeeld voor medicijnen zie ik het al wel snel voor me. Dat de apotheker niet meer met een auto bezorgt, maar er komt een drone aanrijden, -lopen of -vliegen.’ Groen: ‘Ik denk dat je goed moet kijken naar het type verpakking en de specificaties zoals afmetingen, gewicht en het feit of een pakket al dan niet breekbaar is. Waarde zal hierin ook een rol spelen.’ Peeters besluit: ‘Het gaat wat mij betreft vooral om de verpakking, niet om wat er in de doos zit. Voedsel moet uiteraard op de juiste temperatuur bij de klant arriveren. Crisp heeft geen gekoelde vervoersmiddelen nodig; daar zit dus geen beperking. Echter, een gemiddelde bestelling bij ons bestaat uit 45 food producten. Dat zijn twee dozen en een papieren tasje. Dat is complexer om te vervoeren dan een gemiddeld bol.com pakketje.’