Twinkle | Digital Commerce

De replatforming van Kees Smit Tuinmeubelen

2020-12-29
1000562
  • [interview]
  • 3:05

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Kail Tanriverdi, e-commercemanager bij Kees Smit Tuinmeubelen.

Kun je kort iets vertellen over de online geschiedenis van Kees Smit Tuinmeubelen?

‘In 2001 heeft Kees Smit Tuinmeubelen een website opgezet om bezoekers te informeren. Daarnaast gaf de site een indruk van de omvang van de showroom in Almelo, die was destijds 4.500 vierkante meter. In het jaar 2012 is de eerste echte webwinkel van ons bedrijf gelanceerd. Vanaf dat moment was het ook mogelijk om online tuinmeubelen te bestellen. Doordat Kees Smit op het gebied van e-commerce erg innoverend te werk gaat, hebben we in de loop der jaren veel verschillende prijzen gewonnen, waaronder in 2019 bij de Ecommerce10 de prijs voor de meest innovatieve e-commerceprofessional van Nederland in de categorie Gevestigd. In 2016 lanceerden we onze Belgische webshop. Het stijgende aantal Duitse bestellingen was de aanleiding om ook daar van start te gaan, dus openden we er in 2017 een webwinkel. Anno 2020 heeft Kees Smit een eigen multimedia-afdeling, een volledig marketingbureau voor zowel online als offline en een afdeling klantcontact voor de Nederlandse, Belgische en Duitse markt.’

Waarom een nieuwe website?

‘De oude webwinkel voldeed niet meer aan de wensen en eisen vanuit onze organisatie. Dat gecombineerd met het stoppen van de support van Magento 1 per 1 juli 2020 was voor ons aanleiding om het complete e-commercelandschap te herzien.’

Wat is er veranderd?

‘In beginsel hebben we gefocust op de backend, naast een Magento 2-migratie hebben we ook een nieuw contentmanagementsysteem en een productinformatiemanagement geïmplementeerd. Al met al was dat dus een groot project. Door het nieuwe cms zijn we momenteel los van de Magento 2 frontend, waardoor we een stuk meer mogelijkheden hebben op visueel gebied voor de klant, een zogeheten headless implementatie.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen?

‘Gebaseerd op onze cijfers is de shop-performance technisch een stuk stabieler en sneller geworden. Het belangrijkste is natuurlijk dat de klant aan de voorkant een soepele winkelervaring heeft. We zijn al een aantal weken live en de verwachtingen van de nieuwe shop worden waargemaakt. Tevens hebben we onze processen strakker gestroomlijnd door de komst van het PIM-systeem; intern plukken collega’s hier de vruchten van.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We hebben gekozen voor een mix van intern en extern. Onze eigen e-commerce afdeling is in de lead geweest gedurende het project. Het betrof echter een nauwe samenwerking met verschillende van onze externe partners. Het grootste aandeel hierin was voor MaxServ, op uitvoerend vlak waren we ook op hen aangewezen. De keuze voor MaxServ als partner heb ik samen met Mitchel Oude Nijhuis, mede-eigenaar en directeur e-commerce en marketing van Kees Smit Tuinmeubelen, vooral op basis van intuïtie gemaakt. Zij spreken dezelfde taal en het klikte direct. Mitchel zegt altijd dat ondernemen intuïtie is en op je gevoel vertrouwen. De tip om op je gevoel te vertrouwen geeft hij ook graag mee aan anderen. En gedurende het proces kregen we terug van één van de heren van MaxServ die zich bezighoudt met performance: “Daar waar andere klanten zeggen stoppen, gaan jullie door. Jullie vertrouwen op ons advies en zeggen laat maar zien. Dat maakt jullie anders dan onze andere klanten.”’

Is het geplande budget overschreden?

‘Ja en nee. We hebben het budget overschreden, maar daar hebben we ook meer voor teruggekregen in bijvoorbeeld kwaliteit.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Een groot project als dit valt altijd nog groter uit dan je vooraf in kunt schatten. Dat vertaalt zich in tijd, geld en capaciteit. Zo was de tijdsdruk groter dan we van tevoren hadden verwacht. Als we het opnieuw zouden moeten doen, zouden we er sowieso meer tijd voor uittrekken.’

Welke nieuwe stappen wil Kees Smit in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘Door middel van A/B-testen willen wij de voorkant van de shop nog vriendelijker maken om zo de winkelervaring van onze klanten te verhogen. De komende periode zal daar dan ook de focus op liggen.'