Twinkle | Digital Commerce

Delivery Hero mag Koreaanse marktleider overnemen, maar moet diens concurrent afstoten

2020-12-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:11

Maaltijdbezorger Delivery Hero kondigde een jaar geleden de overname van de Zuid-Koreaanse concurrent Woowa aan, om zo zijn aanwezigheid in die markt te vergroten. Het bedrijf heeft nu toestemming gekregen voor die overname, maar houdt daar wel een bittere nasmaak aan over.

De Koreaanse marktwaakhond KFTC heeft namelijk als voorwaarde gesteld aan de overname dat Delivery Hero zijn aandeel in een andere Zuid-Koreaanse maaltijdbezorger verkoopt. Het gaat om Yogiyo, de nummer 2 van Zuid-Korea op het gebied van maaltijdbezorging en een concurrent van Woowa, dat met zijn Baedal Minjok-app de maaltijdbezorgmarkt aanvoert.

De KFTC heeft die voorwaarde gesteld, omdat Delivery Hero anders nagenoeg de gehele Zuid-Koreaanse maaltijdbezorgmarkt in zijn portfolio zou hebben, schrijft Reuters. Tegen juli 2021 hebben deze twee partijen naar verwachting 97 procent van die markt in handen. Nicklas Östberg, medeoprichter van Delivery Hero, stelt ‘diep bedroefd’ te zijn over de vereiste voorwaarde om Yogiyo af te moeten stoten. ‘Maar we zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de verkoop soepel verloopt voor alle betrokken werknemers.’

Toch is de vereiste voorwaarde geen reden voor Delivery Hero om de overname van Woowa, goed voor 4 miljard dollar, af te laten ketsen. Woowa’s app is met 15,8 miljoen actieve gebruikers met afstand de grootste maaltijdbezorger van Zuid-Korea.