Twinkle | Digital Commerce

Kwart Nederlanders koopt meer online sinds eerste lockdown

2020-11-13
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:00

Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten is na de eerste lockdown blijvend meer online gaan kopen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Adyen.

Het onderzoek is in meerdere Europese landen uitgevoerd door onderzoeker Opinium Research LLP. In Nederland deden ruim 1.000 correspondenten mee. Tijdens de eerste lockdown bleven klanten trouw aan lokale retailers, meer dan de helft van de Nederlanders kocht lokaal. Daarnaast wil een ruime meerderheid (62 procent) dat winkeliers die tijdens de pandemie begonnen met online verkoop, dat blijven doen.

Toch laten veel consumenten weten dat zodra de pandemie voorbij is, ze toch weer bij stenen winkels willen shoppen. 61 procent geeft nog steeds de voorkeur aan fysieke winkels. Roelant Prins, cco van Adyen: ‘Consumenten verwachten vandaag de dag keuzevrijheid. Ze willen winkelen op een manier doe voor hen werkt. Dat is afhankelijk van waar ze zich bevinden, hoe ze zich voelen en vele andere factoren. De retailers die bereid zijn om hedendaagse consumenten te bedienen, zijn degenen die het best uit de eerste golf van de pandemie zijn gekomen. Die lessen zijn waardevol nu we te maken krijgen met een tweede golf van covid-19-besmettingen.’