Twinkle | Digital Commerce

Healthy Baby Club wil biologische babyvoeding toegankelijk maken

2020-11-13
1000562
  • 2:43

Uit recent onderzoek van Unicef blijkt dat het slecht gesteld is met het aanbod van gezonde voeding voor baby’s en kinderen. De meeste producten bevatten te veel suikers, energie, zout of te weinig vezels en passen daardoor niet binnen de Schijf van Vijf. De Healthy Baby Club springt in dat gat en wil het aanbod van gezonde en biologische babyvoeding vergroten.

Oprichtster van het concept is Sabah Ghanmi, zelf moeder van twee kinderen van inmiddels 5 en 3 jaar oud. ‘Enkele jaren geleden stond ik in de supermarkt bij het schap van babyvoeding en dat was heel beperkt. Je kon en kan het niet eens een volwaardig schap met verantwoorde babyvoeding noemen. In Duitsland is dat bijvoorbeeld al veel uitgebreider. Toen ik later op vakantie was in Engeland en Dubai bleek dat het aanbod in die landen heel anders is. Een heel gangpad vol, met genoeg keuze, zowel biologisch als niet-biologisch. En biologisch is daar prominent aanwezig. Toen dacht ik, hier moet een concept voor komen: onbereikbare en verantwoorde babyvoeding producten in de vorm van knijpfruit, go-to snacks, maaltijden en papjes verwerken in een toegankelijke box om het zo bereikbaar te maken voor iedereen.’

Community

Toen ook vanuit de kennissenkring van Ghanmi bleek dat er veel behoefte was naar gezondere en biologische babyvoeding besloot de onderneemster dat het tijd werd om dit ook in Nederland aan te gaan bieden. Zo kwam ze tot het idee om de Healthy Baby Club op te richten. Een platform waar de community centraal staat, maar waar ouders ook terechtkunnen voor boxen met daarin biologische en verantwoorde babyvoeding. ‘Met een club kun je heel erg inzetten om elkaar te helpen, tips te geven en bijvoorbeeld een forum te starten. Dat is hoe we ernaar kijken’, vervolgt Ghanmi. ‘En een subscription-model is momenteel in Nederland sterk in opmars, maar in Amerika zie je dat ze ver voorlopen op deze trend. Naast het subscription model is het ook mogelijk om de boxen eenmalig te bestellen. Het is een lidmaatschap zonder verplichtingen en erg toegankelijk voor alle lagen van de bevolking, met een missiegedreven benadering.’

Missiegedreven merken

De missie van de Healthy Baby Club is dus om gezonde babyvoeding breed beschikbaar te maken voor consumenten. Volgens de oprichtster zijn de grote bekende babyvoedingmerken in Nederland nog te veel gericht op de hoeveelheid producten die ze verkopen, en niet wát ze precies verkopen. ‘Al merk je wel dat deze merken meer met gezonde voeding bezig zijn en de trends volgen. Wij hebben voor merken gekozen die ook een missiegedreven benadering hebben, zoals My Little Piccolo en Babease. Maar we willen ook van oorsprong Nederlandse merken die hetzelfde standpunt hebben een kans geven. Zo werken we bijvoorbeeld samen met Biobim en Love My Veggies. Die is bijvoorbeeld ook moeilijk te verkrijgen in de grote supermarkten. Daarom vinden wij het belangrijk om die merken meer toegankelijk te maken via de boxen.’

Hoewel het platform amper live is, wordt nu al vooruitgekeken. Zo ziet de oprichtster ook mogelijkheden in voeding voor peuters en kleuters. ‘We willen gewoon langzaam uitbreiden en het aan een breed publiek aanbieden. En ik zie ons wel als de HelloFresh onder de babyvoeding, dus ook een samenwerking met supermarkten sluit ik niet uit. Maar die ruimte moet er wel zijn.’