De pandemie zorgt ervoor dat ook het consumentengedrag verandert tijdens koopjesdagen (of weken) zoals Black Friday. Zo geeft men iets minder uit en wordt er vaker binnen andere categorieën gezocht naar aanbiedingen.
Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van strategie adviesbureau Simon-Kucher & Partners onder ruim 11.000 respondenten wereldwijd, waarvan ruim duizend in Nederland. Allereerst geeft de helft van de Nederlandse consumenten aan structureel meer aankopen online te doen. 37 procent geeft aan de winkelstraat dit jaar voor Black Friday volledig over te slaan.
De pandemie zorgt ervoor dat consumenten de hand iets meer op de knip houden tijdens Black Friday. Het gemiddelde budget daalt dit jaar 14 procent van 236 naar 204 euro. Jos Eeland, Partner bij Simon-Kucher & Partners: ‘In veel landen zien we dat consumenten voorzichtiger zijn met het uitgeven van hun besteedbaar inkomen.’
Volgens Eeland valt op dat consumenten nu meer gaan rondkijken voor aanbiedingen binnen categorieën waar ze in eerste instantie niet van plan waren om een aankoop te doen. ‘Dit kan leiden tot meer spontante aankopen.’ Het zoekgedrag verandert dus. Een stijging is vooral te zien in categorieën als huishoudartikelen, tuinartikelen & gereedschap en boeken. Voor deze categorieën verwacht men een stijging in zoekgedrag van 20 procent.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Consument geeft minder uit en koopt spontaner tijdens Black Friday’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.