Twinkle | Digital Commerce

Lokaal boodschappen doen op de markt, maar dan online

2020-10-19
1000562
  • [branded content]
  • 2:59

In maart ging de wereld volledig op slot. Dit had ook effect op de vele markten van Nederland. Sommige gemeentes besloten dat markten voorlopig niet door konden gaan en consumenten (en veel marktkooplieden) bleven liever thuis om besmetting en verspreiding van corona te voorkomen. Een ramp voor de marktkooplui die hun broodwinning zagen wegvallen. Maar ook een vervelende situatie voor consumenten die niet langer terecht konden bij hun favoriete marktkramen voor de dagelijkse of bijzondere boodschappen.

Digitaal én lokaal sleutel voor succes

Als marktgangers vonden Dolf, Yasin en Tom het maar al te vervelend dat de markten om hen zich door de coronacrisis sloten. Samen begonnen de drie studenten te brainstormen en kwamen ze tot verschillende oplossingen. Het doel? Een goed inkomen voor de ondernemers en topproducten voor de consument. De studenten zagen dat de traditionele markthandel zo’n beetje de laatste vorm van retail was die nog niet of nauwelijks online is gegaan. Ze vonden dat het hoog tijd werd om markten online te brengen. Niet ieder voor zich, maar in marktverband en met bezorging door lokale ondernemers.

Consumentengedrag is aanzienlijk veranderd en de wereldwijde situatie heeft de overstap naar digitaal versneld. De lockdown heeft ondernemers en consumenten gedwongen zich anders te gedragen en ook de komende tijd is nog onzeker. Online en digitaal moeten prioriteiten zijn voor kleine ondernemers. Uit onderzoek van Visa, de wereldwijde speler op het gebied van betalingstechnologie, is gebleken dat meer dan een kwart van de kleine bedrijven producten of diensten online heeft verkocht (27%), maar ook dat minder dan de helft van de bedrijven in Europa in staat is om online betalingen te accepteren.

Hier speelt lokalemarkten.nl goed op in. Het werkt heel simpel en bijna net als bij de gewone, lokale markt. De consument gaat op de website lokalemarkten.nl naar de markt naar keuze. Daar vind je de vertrouwde markthandelaren die met hun kramen ook op de ‘echte’ markt staan en hun producten. Je gaat van digitale kraam naar kraam, vult je mandje met wat je wil kopen en rekent alles in één keer online af. Vervolgens komt een lokale bezorger het op een gekozen moment bezorgen.

Het concept sluit aan op de behoeftes van nu, maar is ook toekomstbestendig. Zeker nu met een tweede (gedeeltelijke) lockdown mensen weer meer thuis blijven én de winter voor de deur staat. De ondernemers zien dan ook een snel groeiende kring van vaste klanten. Ook de markthandelaren zijn enthousiast. Ze hebben een extra verkoopkanaal gekregen, ze verliezen geen omzet aan andere retailers buiten de markt en ze kunnen hun inkoop beter plannen. Wat erg op prijs wordt gesteld is dat de ondernemers op de site iets over zichzelf kwijt kunnen. Sommigen zijn al van de derde of vierde generatie in de kraam. Dat geeft interessante verhalen die de consument ook leuk vindt.

Geniaal Lokaal

In de ‘Geniaal Lokaal’ campagne zocht Visa de hele maand augustus naar ondernemers met creatieve ideeën die de lokale handel stimuleren en aantrekkelijk maken. De vijftien winnaars zijn gekozen aan de hand van de volgende criteria: hoe goed heeft het bedrijf zich aangepast aan de veranderende behoeftes van de klant, was het plan een succes, in hoeverre was er een digitaal aspect, hoe creatief is het idee en heeft het plan een sociaal, lokaal of duurzaam karakter. De jury, bestaande uit Daniel van Delft, Country Manager van Visa Nederland, Merle Meier-Holsten, Hoofd Marketing Centraal Europa van Visa en Gerard van den Broek, Directeur van De Ondernemer, kozen vijftien winnaars, waarvan lokalemarkten.nl van Dolf, Yasin en Tom er een is.