Er komen strengere regels aan voor webwinkels. Die moeten ervoor zorgen dat consumenten beter beschermd worden bij het doen van een online aankoop.
Dat staat in een concept wetsvoorstel dat staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat heeft gepubliceerd. Zo moeten webwinkels verplicht aangeven als er betaalde reclame staat in getoonde zoekresultaten. Ook moet het duidelijk zijn als er is betaalde voor een hogere plaatsing. Daarnaast moeten productbeoordelingen door de shops op echtheid worden gecontroleerd, het is daarnaast niet toegestaan om valse reviews tegen betaling op de site te plaatsen.
Daarnaast moeten webshops consumenten gaan informeren of en op welke manier zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk kopen. En moet duidelijk worden aangegeven of de getoonde resultaten worden geselecteerd op basis van de zoek- en aankoophistorie van de klant. Met andere woorden of er gebruik wordt gemaakt van een algoritme.
Tot slot moeten platforms klanten duidelijk laten weten wie verantwoordelijk is voor levering en afhandelen van retouren. Daarnaast geldt ook voor platforms dat ze duidelijk moeten aangeven hoe de volgorde van het aanbod is vastgesteld.
Volgens Keijzer zijn de nieuwe regels nodig om consumenten beter te beschermen. ‘Te vaak is informatie bij zowel social media, digitale platforms en webwinkels nog onvolledig, onduidelijk of soms zelfs misleidend. Dat betekent dat je als consument een aankoop kunt doen of contract kunt afsluiten, zonder dat je goed op de hoogte bent van de voorwaarden. Daardoor kunnen problemen ontstaan bij defecten of het retourneren. Deze gemoderniseerde wettelijke consumentenbescherming is noodzakelijk om onze economie eerlijker te maken.’
Het wetsvoorstel wordt nu aan verschillende instanties voorgelegd. Wanneer deze in zou gaan is dan ook nog niet bekend. Maar de nieuwe regels zijn wel onderdeel van een Europese richtlijn die stelt dat online consumenten van alle lidstaten over twee jaar beter beschermd moeten worden.
Misschien moeten ze in de winkels ook bordjes gaan hangen dat de producten met de meeste marge op ooghoogte staan en ze bij de kassa nog de laatste centen uit je portemonnee willen hebben dmv je te verleiden met een impulsaankoop.
Even dacht ik... heh heh eindelijk, ze gaan iets doen aan die valse beoordelingen die op google bij je webshop gezet worden. Maar nee! Als er iets veel gebeurt en waar je haast niets aan kunt doen is als iemand uit jou 'kennissenkring' uit wraak of jaloezie een negatieve beoordeling plaatst die dan ook nog eens zeer schadelijk is omdat deze uit de lucht gegrepen is en vaak vol met smaad staat en omdat dit persoon nog nooit iets bij je heeft gekocht! Dreigen met een advocaat is het enige wat je kunt doen, maar die heeft daar een lange adem voor nodig om iets voor elkaar te krijgen. Minpuntje dus weer voor ons kabinet die alleen maar de kant van de consument kiest en niet verder kijkt dan hun neus lang is!