Twinkle | Digital Commerce

Kabinet wil valse reviews aan banden leggen

2020-10-23
1000562
  • 1:30

Er komen strengere regels aan voor webwinkels. Die moeten ervoor zorgen dat consumenten beter beschermd worden bij het doen van een online aankoop.

Dat staat in een concept wetsvoorstel dat staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat heeft gepubliceerd. Zo moeten webwinkels verplicht aangeven als er betaalde reclame staat in getoonde zoekresultaten. Ook moet het duidelijk zijn als er is betaalde voor een hogere plaatsing. Daarnaast moeten productbeoordelingen door de shops op echtheid worden gecontroleerd, het is daarnaast niet toegestaan om valse reviews tegen betaling op de site te plaatsen.

Daarnaast moeten webshops consumenten gaan informeren of en op welke manier zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk kopen. En moet duidelijk worden aangegeven of de getoonde resultaten worden geselecteerd op basis van de zoek- en aankoophistorie van de klant. Met andere woorden of er gebruik wordt gemaakt van een algoritme.

Tot slot moeten platforms klanten duidelijk laten weten wie verantwoordelijk is voor levering en afhandelen van retouren. Daarnaast geldt ook voor platforms dat ze duidelijk moeten aangeven hoe de volgorde van het aanbod is vastgesteld.

Volgens Keijzer zijn de nieuwe regels nodig om consumenten beter te beschermen. ‘Te vaak is informatie bij zowel social media, digitale platforms en webwinkels nog onvolledig, onduidelijk of soms zelfs misleidend. Dat betekent dat je als consument een aankoop kunt doen of contract kunt afsluiten, zonder dat je goed op de hoogte bent van de voorwaarden. Daardoor kunnen problemen ontstaan bij defecten of het retourneren. Deze gemoderniseerde wettelijke consumentenbescherming is noodzakelijk om onze economie eerlijker te maken.’

Het wetsvoorstel wordt nu aan verschillende instanties voorgelegd. Wanneer deze in zou gaan is dan ook nog niet bekend. Maar de nieuwe regels zijn wel onderdeel van een Europese richtlijn die stelt dat online consumenten van alle lidstaten over twee jaar beter beschermd moeten worden.