Twinkle | Digital Commerce

Zalando versnelt partnerprogramma

2020-08-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

Fashionspeler Zalando zet de komende tijd vol in op een versnelde groei van zijn partnerplatform. In het tweede kwartaal kwamen er zo’n 180 nieuwe partners bij. ‘Zalando is van plan zijn platformtransitie in de tweede helft van het jaar te verdubbelen.’

Daarbij zet de nummer 4 van de Twinkle100 vol in op de groei van zowel van partnerprogramma, maar ook van het Connected Retail Programma, waarbij stenen winkels op het platform van Zalando kunnen verkopen. Volgens Zalando is die laatste zeer succesvol gebleken tijdens de coronapandemie.

Dit blijkt uit het tweede kwartaalverslag van Zalando. Die aangeeft dat de handelsvolume (GMV) van aangesloten partners in die periode verdubbelde ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.  De volledige GMV op het platform komt een derde hoger uit op 2,69 miljard euro. De omzet nam met 27 procent toe naar 2 miljard euro. In het eerste halfjaar van 2020 steeg het aangepaste brutoresultaat naar 113,3 miljoen euro.

CFO David Schröder: ‘Veel van onze partners hebben hun activiteiten op ons platform de afgelopen maanden geïntensiveerd en we zijn erin geslaagd om samen succesvol te groeien.’ Zalando heeft zijn prognose voor dit jaar aangepast. De handelsvolume stijgt naar verwacht met 20 tot 25 procent. De omzet moet 15 tot 20 procent hoger uitkomen. Het platform denkt dat het aangepaste brutoresultaat op ruim 250 miljoen euro uitkomt.