Twinkle | Digital Commerce

Online omzetgroei vlakt af, maar blijft uitzonderlijk hoog

2020-08-31
1000562
  • [nieuws]
  • 1:05

De online omzet steeg in juli met 38,3 procent, berekent het CBS. Pieken zoals in april en mei worden niet meer gehaald, maar toch blijven consumenten meer online kopen.

In intelligente lockdownmaanden april en mei steeg de online omzet met respectievelijk 62,4 en 49,5 procent. Maar ook na die maanden blijft de online omzet hard toenemen. Zo steeg de online omzet in juni nog met 45,1 procent, nu is dat dus 38,3 procent. Terwijl het gemiddelde over vorig jaar 16,6 procent was.

Webshop zagen hun omzet gemiddeld met 29,6 procent toenemen in juli. Zoals gebruikelijk deden ‘multi-channelers’, winkels waarbij de verkoop via internet een nevenactiviteit is, het een stuk beter, met ditmaal een omzetstijging van 51,4 procent.

De retail in zijn algemeen heeft ook te maken met een uitzonderlijke omzetgroei. Werd er in april nog een min van 1 procent gemeld. In de drie maanden erop zagen retailers hun omzet fors toenemen. In mei steeg de omzet nog met 8,7 procent, in vergelijking met vorig jaar. In juni was dit maar liefst 10,4 procent. Als laatste komt daar nu juli bij, met een stijging van 9,7 procent. De meubelbranche en doe-het-zelfbranche noteerden in juli de hardste stijging, met respectievelijk 22,5 en 20,7 procent.