Twinkle | Digital Commerce

'Europese e-commerce markt groeit dit jaar met 12,7 procent'

2020-07-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:19

Naar verwachting groeit de Europese e-commerce markt dit jaar met zo’n 12,7 procent. Dat zou lager zijn dan vorig jaar, toen de markt nog met 14,2 procent toenam.

Dat valt op te maken uit de European Ecommerce Regional Report 2020. Een jaarlijks onderzoek van Ecommerce Europe en EuroCommerce. Mocht de markt inderdaad met 12,7 procent groeien, dan komt dat neer op een omvang van 717 miljard euro, ofwel een groei van 81 miljard euro. Hoewel de huidige coronacrisis nu al zijn sporen nalaat in de e-commerce branche, wordt volgens het onderzoek de volledige impact van de pandemie op de branche volgend jaar pas zichtbaar.

West-Europa heeft 70 procent van de Europese E-commerce markt in handen. Verreweg het grootste deel van de online b2c-verkopen vindt in dat deel van het continent plaats. Zuid-Europa volgt met een marktaandeel van 15 procent. Opvallend is wel dat ondanks West-Europa over het grootste aandeel beschikt, de landen die de grootste e-commerce groei laten zien zich in andere delen van Europa bevinden. De top-3 landen met de grootste omzetgroei in b2c e-commerce zijn Roemenië (30 procent), Bulgarije (30 procent) en Spanje (29 procent). Opvallend is dan weer wel dat Roemenië en Bulgarije over de laagste percentages online shoppers beschikken, met respectievelijk 31 en 29 procent. Het Verenigd Koninkrijk is met 94 procent online shoppers koploper.

Wordt Nederland dan helemaal niet genoemd in het onderzoek? Zeker wel. In ons land zijn de online shoppers het meest loyaal aan de eigen webshops. 95 procent van de online shoppers kocht vorig jaar namelijk bij nationale aanbieders.