Twinkle | Digital Commerce

Snelgroeiend EDC Retail investeert in logistiek

2020-07-23
1000562
  • 1:51

Erotiekgigant EDC Retail, bekend van webshops als EasyToys en Beate Uhse, investeert 4 miljoen euro in de uitbreiding van zijn logistieke activisten. Zo wordt de ruimte voor opslag met 3.000 vierkante meter uitgebreid en komt er een nieuwe inpakmachine.

EDC Retail beschikt momenteel over een pand van 8.000 vierkante meter in het Groningse Veendam. Maar dat pand blijkt niet meer groot genoeg om de vele orders aan te kunnen. Daarom is besloten om twee hallen bij te bouwen. De eerste hal is 650 meter groot en moet over enkele maanden al in gebruik worden genomen. De tweede grotere hal van 2.400 vierkante meter opent over een jaar zijn deuren. Naast de extra opslag wil EDC Retail ook dat pakketjes sneller worden ingepakt. Een extra inpakmachine en inpakstraat moeten daarvoor zorgen. Naar verwachting wordt de productiecapaciteit daarmee verdubbeld. Bijna alle orders (95 procent) worden straks machinaal verpakt.

Impuls

De reden van deze investering is de groei die het bedrijf momenteel doormaakt. Niet alleen zorgt de coronacrisis voor een toename in de vraag naar seksspeeltjes, ook de recente overname van de webshops van Beate Uhse, waar onder meer Pabo.nl, Beate-Uhse.com en AdametEve.fr onder vallen, zorgt voor een impuls. De omzet van de erotica e-tailer steeg vorig jaar meer dan 50 procent (naar 33,4 miljoen euro). De nummer 88 van de Twinkle100 denkt deze groei de komende jaren verder door te zetten. Naar verwachting stijgt de omzet van de webshops van Beate Uhse alleen al met 13 miljoen euro, van 5 naar 18 miljoen euro. ‘De terugkeer van het merk heeft een enorme impact gehad’, stelt ceo Eric Idema.

Terug naar de logistieke uitbreiding. De coronacrisis heeft – naast een omzetpush – er ook voor gezorgd dat EDC Retail wat meer producten op voorraad wil hebben. Idema: ‘Corona heeft ons geleerd hoe belangrijk het is om veranderingen in de markt voor te zijn en de mogelijkheid te hebben een grotere voorraad aan te leggen. We willen voorbereid zijn op een eventueel tweede golf. Op die manier zijn we ook minder afhankelijk van eventuele problemen met toeleveranciers.’

Naar verwachting biedt de uitbreiding werk aan zo’n 30 tot 40 werknemers.

(Foto's EDC Retail)

Binnenkort een interview met Eric Idema, ceo van EDC Retail.