De Autoriteit Consument & Markt gaat (harder) optreden tegen handelaren in nepreviews, neplikes en nepvolgers. Het opleggen van boetes is een mogelijke maatregel, aldus de autoriteit. Ook reviewplatform Trustpilot geeft te kennen dat de maat vol is qua nepreviews en kondigt acties aan om het vertrouwen van consumenten in reviews te vergroten.
De ACM geeft aan dat misleidende beoordelingen worden gebruikt om consumenten te beïnvloeden op social media en andere online diensten, zoals webshops en online marktplaatsen. Dit schaadt het vertrouwen van consumenten, aldus Edwin van Houten, directeur consumenten bij de autoriteit. ‘Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online aantreffen en hun aankoop daarop baseren. Bovendien kan het gebruik van misleidende beoordelingen leiden tot oneerlijke concurrentie tussen bedrijven. Daarom treden wij hiertegen op.’
Bedrijven die nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden, kunnen een (digitaal) bezoek verwachten van de Autoriteit Consument & Markt. Overtreders worden opgedragen te stoppen met deze praktijken en de ACM vordert daarbij hun klantbestanden. Weigeren partijen de overtredingen te staken, dan volgen sancties.
Online vertrouwen
Trustpilot juicht het initiatief van de autoriteit van harte toe. ‘Het vertrouwen herstellen in al zijn facetten, dat is één van de bepalende probleem van onze tijd. Consumentenreviews kunnen het volgende slachtoffer worden van de kwade krachten die sommige delen van het internet plagen’, stelt Peter Muhlmann, oprichter en ceo van dit reviewplatform. Zijn organisatie kondigt zeven nieuwe initiatieven aan om nepreviews tegen te gaan en daarmee het consumentenvertrouwen te vergroten, bijvoorbeeld dat gerapporteerde reviews online blijven staan en beloningen voor reviews niet langer zijn toegestaan.
Lees ook:
- Fake reviews aan banden
- ACM treedt op tegen online misleiders
- Trustpilot toont hoe bedrijven reviews verzamelen
Grappig dat trustpilot haantje de voorste is terwijl die zelfde trustpilot het Ali express account op trustpilot vol laat lopen met fake reviews. Die zijn binnen 1 jaar van 1 ster naar 5 geklommen. Maar ja daar doen ze niks aan want die betalen goed. Shops die geen belachelijk duur abonnement afnemen worden onder druk gezet met zogenaamde gevonden fake reviews. Schaam je trustpilot! hypocriet tot de max! uiteindelijk gaat het allemaal om geld.
@marnix, wat een goed onderbouwde reactie. (not) Mijn ervaring is dat ze weldegelijk goed en adequaat optreden. Een kiyoh daarintegen doet echt helemaal niks aan fake reviews.
Trustpilot is zelf een waardeloze partij als het gaat om controleren van reviews. Nu al meerdere malen aangegeven dat er een partij is die een vervoeging heeft op onze bedrijfsnaam en dat als je in google op dit bedrijf zoekt wij naar voren komen met trustpilot en dan ook de negatieve reviews krijgen die niet voor ons zijn. De compliance afdeling waar je dan naartoe gestuurd wordt doet werkelijk waar helemaal niets. Ze geven aan dat je dan je profiel moet claimen, terwijl ik juist helemaal niets met trustpilot te maken wil hebben. Laten we eerlijk zijn, wat is nou de toegevoegde waarde van trustpilot. Niets, maar dan ook helemaal niets.
@hugo, is er nog meer onderbouwing nodig? kijk maar is naar ali express trustpilot. Je moet je best doen om daar geen fake review te vinden.
Trustpilot is een stalkende boevenbende. In verleden zo vaak mails en telefoontjes gehad maar blijven gewoon maar contact opnemen. Check ook eens de Google Reviews "Trustpilot GmbH Berlin". 31 x 1 ster. Als deze partij zo goed voor de klant zou opkomen zouden daar op zijn minst ook een paar positieve moeten staan. Dit artikel zal wel een misplaatste advertorial zijn..