Twinkle | Digital Commerce

Henk Gankema (Wallgroup): ‘Een man van de praktijk’

2020-06-29
1000562
  • [interview]
  • 2:53

Bij Henk Gankema thuis hadden ze in 1996 al internet. Logischerwijs wilde hij daar in zijn carrière ‘iets’ mee gaan doen. Hij is trots op het succes van de twee bedrijven die hij vanaf de grond heeft meehelpen opbouwen: Bobshop en Girav. ‘Vanaf begin tot groot project, dat vind ik leuk om te doen.’ Recent begon Gankema als e-commerce manager bij Wallgroup/Fotobehang.com.

Naam: Henk Gankema
Functie: manager e-commerce Wallgroup
Leeftijd: 41

Achtergrond

‘Er werd hartelijk om gelachen eind jaren negentig, toen ik “iets” met internet wilde gaan doen. Ik studeerde korte tijd journalistiek maar begon later aan leisure management, waarin consumentengedrag analyseren centraal stond. En dat is nog steeds mijn trigger om met e-commerce bezig te zijn. Tijdens mijn stage kreeg ik de vraag om een webshop op te zetten die wasmachines zou gaan verkopen. Ongehoord! Niemand kocht toch zeker elektronica online. Maar Bobshop groeide uit tot een webwinkel van formaat en werd overgenomen door elektronicaketen Scheer & Foppen.’

Inspiratie

‘Ik ben echt een man van de praktijk; ik vind het vooral interessant om te zien wat er in het algemeen gebeurt. Retail heeft altijd de meest ontwikkelde voorbeelden van handel drijven. Ik kijk om me heen naar wat winkels doen en probeer dat in een ander jasje online toe te passen. Ik ben minder enthousiast over seminars en congressen. Daar zie ik vooral mensen die zichzelf graag horen maar die weinig echte praktijkkennis hebben.’

Digital commerce

‘Het leuke aan e-commerce is dat wat iedereen er leuk aan vindt: het is dynamisch, transparant, meetbaar, modulair, je moet mensen bereiken, binnenkrijgen, conversie behalen, zorgen voor herhaalaankopen, noem het allemaal maar op. En dat kan op zó veel manieren. De steentjes zijn hetzelfde, je bouwt ze alleen in verschillende branches op een andere manier op. In fashion bijvoorbeeld is inspiratie het belangrijkst, maar bij elektronica gaat het om prijs, voorraad en snel leveren.
Een spannende ontwikkeling zie ik bij de marketplaces. Ik ben heel benieuwd naar hoe het met Amazon zal gaan hier in Nederland, waar bol.com al tientallen jaren domineert. Hoe gaan klanten reageren? Blijven ze loyaal of kiezen ze voor prijs? Verder vind ik virtual en augmented reality interessant. Daar zijn we bij Wallgroup mee bezig. Hoe gaaf is het als klanten via een app hun fotobehang alvast in hun eigen huis kunnen zien voor ze het bestellen!’

Vrije tijd

‘Naast mijn reguliere baan heb ik een eigen e-commerce consultancy, Oceany, waarmee ik één dag per week ondernemers, veelal uit het mkb, help om online stappen te zetten. En privé zie je me vaak op het voetbalveld. Niet omdat ik zelf speel, maar omdat mijn zoon van 10 fanatiek keeper is. Ik ondersteun hem bij wedstrijden en ik ben ook scheidsrechter. Op vakantie ben ik een familieman. Ik huur een huisje in Italië of Frankrijk en daar brengen we met het gezin – ik heb ook nog een dochter van 8 – een paar weken door. Dit jaar kan dat natuurlijk niet, maar ik heb een huis met een grote tuin, dus we blijven lekker thuis.’

Motto

‘Jaren geleden heb ik een wijze les gehad van de oude heer Foppen: “Je hebt twee oren en één mond.” Ofwel luister eerst en ga dan pas zelf iets roepen. Dat draag ik altijd bij me.’

Guilty pleasure

‘Haha, ik heb er diverse en ze zijn allemaal muziekgerelateerd. Zo heb ik een voorliefde voor jaren negentig-muziek, ik luister graag naar Het Foute Uur bij Q Music. Heerlijk! Echt ouderwetse house.’