Twinkle | Digital Commerce

Nieuw label Undiemeister zet in op expansie

2020-07-06
1000562
  • [interview]
  • 2:39

Rik Vegter (ex-Bamboodaddy) en Jeroen Adriaans (ex-Bamigo) lanceerden kortgeleden het nieuwe duurzame onderkledinglabel Undiemeister. De komende maanden staan in het teken van het uitbreiden van de naamsbekendheid met onder andere een tv-reclame die vanaf maandag wordt uitgezonden.

Jeroen Adriaans vertrok twee jaar geleden bij bamboe-ondermodeleverancier Bamigo, dat hij een paar jaar daarvoor oprichtte. Al vrij snel na zijn vertrek nam Rik Vegter contact met hem op, of ze samen zijn bedrijf groter konden maken (Bamboodaddy): ‘Dat ging niet lukken, mede door het concurrentiebeding dat ik had afgesloten met Bamigo’,  zo vertelt Adriaans aan Twinkle. ‘Toen heb ik aangegeven dat bamboe een fantastisch materiaal is, maar dat het duurzamer kan dan dat. Als ik nog eens iets in de kleding zou gaan doen, moest het duurzamer zijn.’

Undiemeister

De twee namen afscheid, en Adriaans richtte zich volledig op zijn nieuwe bedrijf, Expansion B.V. Iets meer dan een jaar later, nam Vegter weer contact op. Hij wilde een duurzaam geproduceerd T-shirt laten zien, aldus Adriaans: ‘Op de achtergrond was hij dat afgelopen jaar bezig geweest om een duurzamer alternatief te zoeken. Het zag er goed uit, en toen hebben we besloten om samen verder te gaan werken aan het nieuwe merk Undiemeister.’

Tv-commercial

Alles ging in een enorme vaart, herinnert Adriaans zich: ‘Binnen twee a drie maanden lanceerde we onze eerste collectie middels een presale.’ Vanaf deze maand gaan de twee ondernemers inzetten op een verdere expansie, zo vertelt Adriaans: ‘We gaan vanaf aanstaande maandag tv-commercials uitzenden om de naamsbekendheid te vergroten. Mijn ervaring leert dat advertenties het beste crossmediaal werken, dus zowel op social media als in kranten en op tv.’

Online verkoop

Undiemeister is nu een maand of zes in de lucht en richt zich op online verkoop van mannenonderkleding. ‘Wanneer je een nieuw label opzet, komen er flink wat kosten om de hoek kijken om het in de markt te zetten. Als onze ondermode meteen in winkels aangeboden werd, moesten we qua marge een hoop inleveren. Dat geld kunnen we nu beter gebruiken voor onze marketing.’ Adriaans sluit niet uit dat ze in de toekomst wel gaan kijken naar winkelverkoop.

Mellowood

Voor Undiemeister ontwikkelden Adriaans en Vegter een eigen stof onder de naam Mellowood. De stof is honderd procent milieuvriendelijk en heeft aardig wat certificaten op zijn naam staan. ‘We zijn maximaal CO2-neutraal. Dat wil zeggen dat we niet neutraler kunnen worden, tenzij we onze producten te voet op gaan halen op onze productielocatie’, lacht Adriaans.

Vrouwenmode

Voorlopig houden ze het bij mannenonderkleding, maar Adriaans sluit de uitbreiding naar vrouwenmode niet uit. ‘We hebben nu onze handen vol, maar we moeten de opties nog eens goed bekijken. Eventueel kunnen we een licentie uitgeven aan een andere partij die Mellowood ook voor vrouwen in kan zetten. Het is eigenlijk zonde om de stof alleen voor herenondermode te gebruiken’,  aldus Adriaans.

Concurrentie

Het concurrentiebeding met Bamigo liep enkele maanden voor de oprichting van Undiemeister af. Of Adriaans nu de concurrentie aangaat met zijn voormalige bedrijf? ‘We zitten niet in de bamboe, dat heb ik ook bewust losgelaten’,  vertelt Adriaans. ‘De markt is immens groot en laten we daar vooral met z’n allen het voordeel uithalen. We zitten beiden in de ondermode, dus overlap gaat het ongetwijfeld zijn, maar de markt is groot genoeg voor ons allebei.’