De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzoek gedaan naar pakketbezorging waar er met name is gekeken naar de ‘last-mile’. Volgens de ACM verloopt de pakketbezorging goed, maar is er ruimte voor verbetering.
Uit de marktstudie van de ACM blijkt dat consumenten hun pakketten meestal thuis krijgen, maar uitbreiding van alternatieve bezorgpunten, zoals servicepunten of pakketkluizen is wenselijk: ‘Het is voor pakketbezorgers het meest efficiënt als ze maar één keer naar een adres hoeven te rijden om een pakket af te leveren. Dat bespaart kosten en draagt daarnaast bij aan duurzaamheid en vermindering van verkeerscongestie,’ zo schrijft de ACM. Servicepunten en pakketkluizen worden als goede alternatieven gezien omdat pakketten op deze manier altijd bij de eerste poging kunnen worden afgeleverd.
Landelijk dekkend netwerk
Pakketvervoerders streven dan ook naar een landelijk dekkend netwerk van bezorgpunten. De analyse van de ACM laat echter zien dat het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand tussen de 18 en 52 procent ligt, afhankelijk van welke vervoerder het pakket bezorgt.
Bestaande initiatieven
De ACM: ‘Pakketvervoerders kunnen hun netwerk ook uitbreiden door gebruik te maken van bestaande initiatieven zoals platforms voor buurtpunten. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van elkaars bezorgpunten. Hierdoor kan het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand stijgen tot 75 procent.’
Pakketkluizen weinig gebruikt
Pakketkluizen worden nog maar weinig gebruikt door consumenten en pakketbezorgers. Dit komt mede doordat het concept relatief nieuw is. Investeringskosten kunnen een drempel vormen voor het plaatsen van meer pakketkluizen. Daarnaast wordt het soms bemoeilijkt om er meer te plaatsen door verschillen in gemeentelijk beleid. ‘Meer duidelijkheid en stroomlijning waar mogelijk maakt het makkelijker om pakketkluizen op grotere schaal aan te bieden,’ aldus de ACM.
Beter is een pakketkluis aan huis....!