Twinkle | Digital Commerce

Asos zet AR grootschaliger in

2020-05-19
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

Online modewinkel Asos maakt gebruik van augmented reality om kleding te tonen op virtuele paspoppen. Daardoor zijn er geen fotoshoots nodig met echte modellen.

De coronacrisis heeft op veel verschillende manieren roet in het eten gegooid bij bedrijven. Door het advies om zo veel mogelijk thuis te blijven, is het voor modewebshop Asos niet mogelijk om fotoshoots te houden met fotografen en modellen. De online retailer heeft een oplossing gevonden in AR. Virtuele modellen worden aangekleed met nieuwe kleding, waardoor er toch nieuwe producten gepromoot kunnen worden.

Realistisch

De technologie brengt elk product op een realistische manier op het model in kaart, rekening houdend met de maat, snit en pasvorm van elk kledingstuk, zo vertelt Asos aan The Drum. Het zorgt er ook voor dat de productpresentatie zo realistisch en boeiend mogelijk blijft, terwijl het de sociale afstand in acht neemt.

Disclaimer

Klanten die door de website scrollen zullen een normaal uitziende foto aantreffen van een model, aangevuld met een korte disclaimer: ‘Door social distancing werken onze modellen vanuit huis, dus wij hebben gespeeld met wat coole technologie en laten jullie graag zien wat we kunnen. We hebben dit product digitaal op een model aangepast om te laten zien hoe het eruit zou kunnen zien. Het resultaat is een simulatie, dus de pasvorm zal niet exact zijn.’

Asos werkte voor de techniek samen met Zeekit. Vorig jaar werd het systeem al getest onder de naam ‘See my fit’, waarbij klanten producten op modellen konden zien die elk een andere lichaamsbouw hadden.