Twinkle | Digital Commerce

Momaa: 'We vinden het belangrijk dat je als klant weet wie je meubel maakt.'

2020-04-10
1000562
  • [interview]
  • 1:31

Momaa – Meubels op Maat – brengt vraag en aanbod in de meubelindustrie bij elkaar. Het platform biedt ontwerpers een eigen portal en promoot slow working.

Bij zijn moeizame zoektocht naar originele items voor in zijn huis raakte Chiel Slinkman, medeoprichter van Momaa.nl, in gesprek met designers. ‘Veel meubelmakers zien een groot deel van hun ontwerpen belanden in de “Valley of Death”, zoals ze dat noemen, tussen prototype en serieproductie. Dat vond ik zo zonde van het talent en van alle mooie ontwerpen, dat ik Momaa ben gestart.’ Designers kunnen zich focussen op hun eigen vak, Slinkman zorgt voor de webshop en de marketing. ‘Ons onderscheidende vermogen zit in het persoonlijke aanbod. We zetten het verhaal van de ontwerper op zijn eigen pagina, maar laten dit ook heel duidelijk terugkomen op productpagina’s. We vinden het belangrijk dat je als klant weet wie je meubel maakt.’ Slinkman wil niet mee in de race van snel, sneller, snelst, maar promoot slow working: de meubelmakers krijgen zes weken de tijd om een bestelling te produceren. ‘Dit zorgt voor een betere kwaliteit en meer werkplezier’, weet hij.

Momaa heeft geen voorraad, want ‘een groot deel van het aanbod wordt immers op bestelling gemaakt’, zegt de oprichter. Er zijn wel samenwerkingen gesloten met een aantal vervoerders. ‘De ontwerper/meubelmaker kan hiervan gebruikmaken om de bestelling naar de klant te transporteren. Hij hoeft alleen in een online portal te melden dat er een transport klaar staat en dan wordt er een afspraak gemaakt voor een pick-up.’ De meubels worden standaard ongemonteerd geleverd. Klanten krijgen vijf jaar garantie.

Het verdienmodel van Momaa bestaat uit een commissie per verkocht item. Slinkman promoot het platform via onder meer persoonlijke contacten met interieurarchitecten en projectinrichters, en zet voor de particuliere markt SEO en affiliate marketing in.