Twinkle | Digital Commerce

Groeien door het een ander te laten doen

2020-04-14
1000562
  • [branded content]
  • 3:43

Wanneer en waarom besluit je als webwinkel om taken uit te besteden? Voor Sharon Mooy van Bewust Puur kwam dat moment al snel: “Binnen een jaar was de webshop zo gegroeid dat ik veel tijd en geld kwijt was aan het fysieke proces van voorraad, inpakken en versturen. En daar zit mijn passie niet.”

Beeld: Zuiver Beeld

In 2017 start Sharon Mooy met de webwinkel Bewust Puur. “Na een carrière in de IT-industrie en ervaring in retail besloot ik om zelf een bedrijf te starten, op basis van mijn eigen waarden en normen en passie. De vorige eigenaren van de webshop in natuurlijke, biologische en duurzame verzorgingsproducten wilden de website verkopen, ze waren eigenlijk alleen gericht op fysieke verkooppunten zoals biologische markten of een eigen winkel. Ik vond de naam passend en het gaf mij een mooie startpositie.”

“Ik heb de website en het assortiment zelf helemaal opnieuw opgebouwd. Alles vanuit huis dus ook de voorraad die vierhoog op zolder stond. Niet erg praktisch bleek al snel en binnen een paar maanden stapte ik over op een opslagruimte, keurig ingericht met stellingkasten en bakken. Al snel was die ruimte te klein en moest ik keuzes maken: naar een grotere ruimte en opnieuw investeren in kasten en bakken? En wilde ik wel zo veel tijd blijven besteden aan uitpakken, inpakken en versturen? Dat was het moment dat ik begon te denken aan uitbesteden.”

Jonge honden

Het was de start van een zoektocht: “Online ben ik gaan zoeken naar fulfilment-partijen en heb veel websites bekeken, tarieven vergeleken en offertes aangevraagd. Daarbij kwamen voor mij allerlei nieuwe termen als ‘inslag’ voorbij of vragen over hoeveel pallets opslag je nodig had. Geen idee hoeveel een pallet is. Uiteindelijk werd het me wel steeds duidelijker wat voor mij belangrijk was – ik wilde geen kleine klant zijn bij een groot bedrijf, dan tel je niet mee. Op basis van prettige prijzen heb ik een aantal partijen gesproken en met Sidekix was er meteen een klik. Dat komt door wat ik maar noem de ‘jonge-honden-mentaliteit’: enthousiast, ambitieus en nog niet zo groot zodat de lijnen kort zijn. Zowel die prijs als mentaliteit zijn gelukkig nog steeds hetzelfde.” Stijn van Ras, de account manager van Sharon bij Sidekix, beaamt dat: “We houden van hele korte lijntjes en snel schakelen, Bewust Puur is voor ons gewoon een belangrijke klant. We zijn geen prijsvechter maar geloven in een eerlijke prijs en een persoonlijke benadering.”

Handen en ogen

Mooy: “Sidekix ontvangt en controleert de voorraden en verpakt en verstuurt de bestellingen. Ze zijn mijn handen en ogen: ze controleren de binnenkomende voorraden en houden de houdbaarheidsdatum in de gaten. Maar ook als klanten vragen hebben over het precieze uiterlijk of formaat van een product dan kan ik die alleen met hun hulp beantwoorden. Voor dat soort kleine, dagelijkse vragen is er de servicedesk, voor de grotere vragen en processen is Stijn mijn contactpersoon. Stijn van Ras: “Samen zorgen we ervoor dat de wensen van Sharon zo goed mogelijk passen in onze processen. We zijn erg gefocust op personalisatie en klantbeleving – zo gaat bij Bewust Puur altijd een sample mee, zijn de dozen zo passend mogelijk, gebruiken we geen plastic opvulmateriaal maar wel haar eigen papieren plakband. Dat past bij haar focus op duurzame, biologische en natuurlijke producten.”

Samen groeien

Zowel Bewust Puur als Sidekix zetten in op groei. Sharon Mooy: “Tot nu toe groeien we ieder jaar 50% en dat betekent niet alleen meer bestellingen maar ook een nog steeds groter wordend assortiment. Die groei wil ik graag vasthouden en dat kan alleen met zo’n goede partner. Zij zorgen dat ik mij volledig kan richten op de producten en de marketing, daar zit ook mijn passie. De fulfilment laat ik met een gerust hart over aan Sidekix. Natuurlijk zijn er groeipijnen geweest maar dat is onvermijdelijk. Belangrijk is dat die altijd snel en goed zijn opgelost.” Van Ras: “Wij investeren volop, met de focus op klantbeleving en personalisatie. Aan de ene kant betekent dat automatisering maar daarnaast juist ook handmatige processen want wij willen niet afhankelijk worden van alleen machines. Het onderscheidend vermogen van webwinkels is belangrijk maar ook snelheid en betaalbaarheid. De nauwe samenwerking met onze klanten zorgt dat we elkaar blijven versterken.”

Wij

En als klant kan Sharon Mooy dat alleen maar beamen: “Ik ben supertevreden met mijn keuze voor Sidekix. De prijs-kwaliteitverhouding is prima, er worden weinig fouten gemaakt, er raakt weinig kwijt, er zijn weinig klachten, er is weinig voorraadverschil. En ook belangrijk: ik had nooit zo snel kunnen groeien zonder zo’n goede partner. Officieel ben ik zzp’er maar ik praat vol overtuiging altijd over ‘wij’. Sidekix is gewoon onderdeel van mijn bedrijf.”


Gerelateerde artikelen: