Zelfstandige ondernemers die voor PostNL pakketten bezorgen eisen een hoger uurtarief. De druk op de bezorgers neemt door de coronacrisis toe, omdat ze veel meer moeten bezorgen.
Dat zorgt volgens belangenverenging BVPD voor een te hoge werkdruk en te laag uurtarief. De vereniging eist dan ook van PostNL dat bezorgers meer betaald krijgen voor de extra werkzaamheden die ze moeten uitvoeren door het coronavirus. ‘We bezorgen zo’n vijf miljoen pakketten in de week momenteel, iedere drie minuten bellen we bij iemand aan. Aantallen die we normaal alleen rond Sinterklaas en Kerst halen. Dat doen we dus met steeds minder personeel.’ Volgens de vereniging worden die pakketten ook nog eens door minder personeelsleden bezorgd. ‘Want ook bij ons zit soms wel één op de vijf bezorgers met klachten thuis.’
Er speelt al langer een conflict tussen de twee partijen. De BVPD vindt dat PostNL de bezorgers al langer te weinig betaalt. In een brief aan PostNL eist de BVPD nu een hoger tarief, een vergoeding voor extra werkzaamheden en betaling van alle gemaakte uren. Als er voor maandagochtend negen uur geen reactie komt van de post- en pakketdienst, stapt de vereniging naar de rechter. PostNL heeft nog niet gereageerd.
PostNL maakt handig gebruik van het gebrek aan eenheid onder de bezorgers, en de angst van de winkelier. De winkelier, die liever met verlies pakjes uitreikt dan dit verlies aan zn collega/ concurrent te gunnen. Dit is niet nieuw, dit gebeurt al tientallen jaren. Voorheen door Postkantoren, nu door PostNL. En zolang er bezorgers en winkeliers zijn die kiezen voor werk in plaats van voor winst zal dit zo blijven. Regelmatig verschijnen berichten over dreigende acties. Maar als het gebrek aan eenheid onder de bezorgers, en de angst bij de winkeliers blijft bestaan zullen er geen grote verbeteringen komen.
Door alles perikelen van / met corona, ben ik in onze winkels tijdelijk gestopt als pakketpunt. Ik kan nu wel zeggen: bij mij gaat het tijdelijke ervan af. Wat een rust zonder oeverloze stroom met pakketten en onwetendheid ( om het netjes te zeggen ) van die "klant". Zoals je omschrijft, ik ga dat verlies gunnen aan iemand anders. We stoppen als pakketpunt.