Twinkle | Digital Commerce

Webspelers bereiden zich voor op coronavirus

2020-02-26
1000562
  • 1:38

Verschillende retailers en e-tailers treffen maatregelen om voorraadproblemen rond het coronavirus tegen te gaan.

Dat begon vorig week al, toen Coolblue onder andere stopte met zijn online marketingactiviteiten en – na lang wachten – toegaf dat te doen om zich voor te bereiden op mogelijke voorraadtekorten door het virus. Nu blijken veel andere partijen ook bezig te zijn maatregelen te treffen. Zo is Amazon volgens The New York Times bezig om bij partners te controleren hoeveel stock ze nog hebben, en daarnaast zelf ook een buffer op te bouwen.

Dichter bij huis gaf Blokker deze week al aan het ANP aan rekening te houden met leveringsproblemen voor een deel van zijn assortiment. En Apple-verkoper Amac liet gisteren tegenover de NOS al weten te merken dat er minder producten vanuit China richting Nederland verzonden worden. ‘Ik ga ervan uit dat re echt schaarste gaat ontstaan', stelde ceo Ed Bindels.

MediaMarkt geeft aan de situatie in de gaten te houden en voortdurend in gesprek te zijn met partners en leveranciers, meldt het bedrijf aan Tweakers. ‘Niet alleen in Nederland, maar ook vanuit MediaMarkt Groep in Duitsland.’

En hoewel Twinkle100-aanvoerder bol.com nu geen last heeft van tekorten, geeft het tegenover RTLZ aan voor sommige producten, zoals elektronica, wat extra voorraad in te slaan. Maar dit gebeurt wel op kleine schaal. Dat is ook niet nodig, benadrukt een woordvoerder tegenover de nieuwssite, omdat het platform meestal meerdere aanbieders per product heeft. ‘Er is meestal wel een alternatief.’

Foutieve info

Wat bol.com wel doet, is verkopers erop wijzen geen foutieve informatie te plaatsen bij producten die ter voorbereiding op het coronavirus gekocht kunnen worden, zoals stofmaskers. Het platform heeft al tientallen producten verwijderd of aangepast die ten onrechte beweren bescherming te bieden tegen het virus. In een bericht op zijn partnerplatform stelt bol.com: ‘Om ons assortiment te waarborgen, is het niet langer toegestaan om in de productinformatie te refereren naar het coronavirus of andere virussen. Artikelen waarbij hier in de productinformatie wel naar gerefereerd wordt, worden dan ook offline gehaald tot de productinformatie is aangepast.’