Twinkle | Digital Commerce

Belgen zitten niet te wachten op retourkosten

2020-02-06
1000562
  • 0:52

Ongeveer de helft van de Belgische consumenten zou afzien van een online aankoop als hij retourkosten moet betalen.

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Belgische minister van Werk, Economie en Consumentenzaken Nathalie Muylle, schrijft Het Nieuwsblad. Ook in België zien consumenten het gratis terugsturen van pakketten steeds meer als de standaard, terwijl dit voor webwinkels een enorme kostenpost is. Uit de studie blijkt, dat als consumenten vijf euro voor retouren moeten gaan betalen, 46 procent van de consumenten dan afziet van de aankoop. Als de retourkosten lager zouden zijn, dan zien vanzelfsprekend minder klanten af van de aankoop. Bij 1 euro geeft 14 procent aan de koop te cancelen. Als de retourkosten 10 euro zouden zijn, wil driekwart van de klanten de aankoop niet meer doen.

Wouter Torfs, ceo van de gelijknamige Belgische schoenenretailer, pleitte eerder al voor regelgeving op Europees niveau die ervoor moet zorgen dat consumenten niet meer gratis kunnen retourneren. Volgens hem moet de lat voor iedereen gelijk liggen.