Ongeveer de helft van de Belgische consumenten zou afzien van een online aankoop als hij retourkosten moet betalen.
Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Belgische minister van Werk, Economie en Consumentenzaken Nathalie Muylle, schrijft Het Nieuwsblad. Ook in België zien consumenten het gratis terugsturen van pakketten steeds meer als de standaard, terwijl dit voor webwinkels een enorme kostenpost is. Uit de studie blijkt, dat als consumenten vijf euro voor retouren moeten gaan betalen, 46 procent van de consumenten dan afziet van de aankoop. Als de retourkosten lager zouden zijn, dan zien vanzelfsprekend minder klanten af van de aankoop. Bij 1 euro geeft 14 procent aan de koop te cancelen. Als de retourkosten 10 euro zouden zijn, wil driekwart van de klanten de aankoop niet meer doen.
Wouter Torfs, ceo van de gelijknamige Belgische schoenenretailer, pleitte eerder al voor regelgeving op Europees niveau die ervoor moet zorgen dat consumenten niet meer gratis kunnen retourneren. Volgens hem moet de lat voor iedereen gelijk liggen.
Denk dat de afhakers er vanuit gaan en zullen terugsturen, denk dat het per saldo meer omzet en winst brengt. Als je van deze afhakers af bent die alleen geld kosten en niets opbrengen. Wel even zorgen dat je een dip in je cashflow kan hebben...........
Als iedere online winkel dit zal hanteren, dan valt er niets af te haken voor geen enkele consument. En wordt het een gemeengoed waardoor er gezonde marges overblijven. Het probleem zit natuurlijk in de door investeringsmaatschappijen gefinancierde winkels welke nog geen enkele zwarte cijfers hebben kunnen schrijven en alleen maar zijn gefocust op groei. Als zij zullen inzien dat er hogere marges te behalen zijn, of meer rendement kunnen behalen, kan het snel aangepast worden.