Minister van Financiën Wopke Hoekstra wil dat webshops meer doen om te voorkomen dat klanten een betalingsachterstand oplopen. ‘Zij verdienen meer bescherming.’
Hij stelt dat vandaag in De Telegraaf. Het gaat vooral om klanten die steevast op afbetaling kopen en daardoor in de problemen komen. Hoekstra geeft de webwinkels nog een jaar om het probleem op te lossen, anders dreigen maatregelen. Welke dat zijn, is niet duidelijk.
Vorig jaar bleek uit een rapport van de Autoriteit Financiële Markten nog dat één op de drie Nederlanders die op afbetaling koopt bij een webwinkel, daar een betalingsachterstand aan heeft overgehouden. Dat percentage is volgens De Telegraaf inmiddels al gedaald, van 34 procent naar 26 procent. Maar Hoekstra noemt dat nog steeds onacceptabel hoog. ‘Als de situatie over een jaar sterk verbeterd is en er voldoende aanknopingspunten zijn, kun je tijd kopen. Maar dan moeten er wel echt verbeteringen zijn. Het moet niet zo zijn dat de achterstanden alleen van 26 naar 24 procent zijn gedaald.’
Leenomgevingen aanpassen
De minister verwacht nu dat webshops zelf met hun leenomgevingen aan de slag gaan. Er mee stoppen gaat niet, omdat webwinkels bij wet verplicht zijn om een kopen op afbetaling aan te bieden. Volgens Hoekstra zou een andere indeling van deze betaaloptie veel helpen. Bijvoorbeeld door de hoogte en looptijd van leningen aan te passen. Hierdoor zouden klanten er vaker voor kiezen om hogere bedragen in kortere termijn af te lossen.
Lees ook: ‘iDeal or no deal’ (Twinkle 11 2018)
De AFM is mede verantwoordelijk voor de schuldproblemen, omdat een webwinkel maximaal 1,95 euro kosten door mag berekenen voor achteraf betalen. Daardoor lijkt het erg voordelig om een dure aankoop achteraf te betalen.
Ik denk dat het hier niet om achteraf betalen gaat, maar primair om betalen op afbetaling. Veel winkels als Wehkamp maken hierop een groot deel van hun winst. Ze verdienen niet per definitie aan de orders, maar aan het consumentenkrediet.
Ook achteraf betalen met bijvoorbeeld AfterPay maakt het erg makkelijk om iets te kopen wat je eigenlijk niet kunt betalen. Voor zowel consumenten als webshops is het meestal beter om geen achter betalen-mogelijkheid aan te bieden, maar ja, dat is dan weer wettelijk niet toegestaan... Mijns inziens achterhaalde wetgeving, want bij 9/10 webshops kan je vóór bestelling met een klein beetje onderzoek wel achterhalen of het een betrouwbare shop is die gaat leveren wat het belooft. Twijfel je? Dan niet bestellen. Heel simpel en zonder risico op betalingsachterstanden, maar toch wordt consumenten beschermen nog steeds als argument gebruikt om een mogelijkheid voor (deels) achteraf betalen te verplichten.
@Joyce Inderdaad, daarmee wordt een oude blog weer actueel https://twinklemagazine.nl/2018/09/achteraf-betalen/index.xml .
Toen was het ook al de minister die de branche opriep tot verandering.