Twinkle | Digital Commerce

Platforms populair onder Nederlanders

2020-04-03
1000562
  • 1:42

Van de Nederlanders van 12 jaar of ouder heeft 58 procent in 2019 wel eens gebruik gemaakt van online platforms om goederen of diensten te bestellen of uit te wisselen.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat 58 procent van de Nederlanders ouder dan 12 jaar in 2019 gebruik heeft gemaakt van online platforms. Het vaakst bestelden mensen maaltijden, kochten tweedehands goederen of boekten een accommodatie via een online platform. Het onderzoek werd vorig jaar onder 5.600 mensen van 12 jaar of ouder gehouden.

Maaltijden bestellen

Consumenten maken het meest gebruik van digitale platforms om bijvoorbeeld maaltijden te bestellen. In 2019 bestelde 35 procent van de Nederlanders via een digitaal platform zoals Thuisbezorgd of Deliveroo een maaltijd. Daarnaast kocht 32 procent tweedehands goederen via een app of website als Marktplaats. Eén op de vijf Nederlanders boekte een accommodatie via een platform.  De platforms worden minder gebruikt om vervoerdiensten te bestellen (8 procent), personen in te huren voor klussen (4 procent) of een auto te huren van een particulier persoon (2 procent).

Populairst onder 35- tot 45-jarigen

Online platforms zijn het populairst onder 25- tot 45-jarigen. 80 procent van die doelgroep maakte er gebruik van. Van de 12- tot 25-jarigen en 45- tot 65-jarigen deed respectievelijk 64 en 57 procent dit. Onder 65-plussers is het gebruik van digitale platforms het minst populair met 23 procent. Naast leeftijd speelt ook digitale vaardigheid een rol, minder digitaal vaardige mensen maken minder vaak (30 procent) gebruik van platforms dan digitaal vaardigen (78 procent).

Mannen actiever op platforms

Daarnaast gebruiken laagopgeleiden minder vaak digitale platforms dan hoogopgeleiden; 37 tegen 74 procent. Mannen en vrouwen verschillen ook in het gebruik van online platforms. Van de mannen was 61 procent actief op online platforms tegenover 54 procent van de vrouwen.

Dagelijks online

Nederlanders zijn veel online te vinden.  Het aandeel Nederlanders dat dagelijks online is, steeg van 81 procent in 2015 tot 88 procent in 2019. De meest voorkomende internetactiviteiten zijn e-mailen (89 procent), social mediagebruik (87 procent), online bankieren (84 procent) en informatie zoeken over goederen en diensten (84 procent).