De online verkopen namen in de maand juni met 5,2 procent toe. Ook deze maand zagen vooral supermarkten en drogisterijen hun omzet toenemen, al lag de toename wel 0,7 procent lager dan in mei. De online omzet van de consumentenelektronica was juist lager dan een jaar eerder.
Dit meldt het CBS. Vergelijken we deze gegevens met de afgelopen maanden, dan is te zien dat de online detailhandel in een stijgende lijn zit. Met een toename van 4,8 procent in mei, 3,2 procent in april en 3,4 procent in maart, lijken consumenten hun weg naar online winkels steeds beter te vinden in 2023. Zeker wanneer je kijkt naar een jaar geleden, toen was de online omzet -6,5 procent.
Webwinkels die enkel online verkopen, de zogenaamde pure players, hebben in juni 2023 2 procent meer omgezet. Kijken we naar winkels die naast fysieke winkels ook online verkopen (multichannelers) dan is daar een stijging te zien van 9,1 procent. Het is opvallend dat de omzet van multichannelers in juni harder is gestegen dan de omzet van de pure players. De afgelopen maanden was juist het omgekeerde het geval.
Ondertussen nam de omzet van de volledige detailhandel met 8,1 procent toe. Zo was de omzet non-foodwinkels ruim 7 procent hoger en van winkels in voedingsmiddelen zelfs bijna 11 procent hoger dan het jaar ervoor. Het verkoopvolume was wel 1,4 procent lager.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online omzet stijgt 5 procent in juni
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.