Twinkle | Digital Commerce

Is er leven na Magento?

2019-12-03
1000562
  • 6:43

De softwarewereld voor e-commerce is in beroering sinds Adobe vorig jaar Magento overnam. Veel kleinere webshops die Magento gebruiken, zijn onzeker over de toekomst. Magento 1 wordt vanaf juni 2020 niet meer ondersteund en een (dure) overstap naar Magento 2 is niet vanzelfsprekend, omdat Magento zomaar gemodelleerd zou kunnen worden naar de multinationals die Adobe zelf bedient. In dat geval zit er maar één ding op: je verlies nemen.

‘Of ik even kan aangeven wat er speelt? Poeh … lastige vraag. Van Brexit tot faillissementen in de winkelstraat, van platformisering tot veranderende klantwensen. Alles heeft met alles te maken, het is nauwelijks te doorgronden. Ik zie in de nieuwe Twinkle100 bij de eerste honderd zes bedrijven staan die Magento gebruiken: ANWB, Fietsenwinkel.nl, HBL Online, Nespresso, SportshopsDirect en Tegeldepot. Dat zou qua aantal een neerwaartse trend kunnen zijn, hoewel je dat even moet verifiëren. Waarom wel of niet voor Magento moet wordt gekozen? Dat kan een organisatie alleen voor zichzelf bepalen. Feit is dat de juiste software kiezen complexe materie is.’ Directeur Sander de Graaf van Magento-developer 3WebApps laat er een diepe zucht op volgen.

Verdeling softwaretaart

De situatie. In mei 2018 werd marktleider Magento voor 1,68 miljard dollar overgenomen door grootmacht Adobe. De vraag die sindsdien op ieders lippen bestorven ligt: hoe gaat Magento zich nu verder ontwikkelen? Namens Adobe geeft Rogier Heemskerk van pr-bureau Lewis een helder antwoord op deze vraag. Per mail laat hij weten: ‘Adobe gaat door met de ondersteuning van Magento Commerce voor kleine en middelgrote bedrijven naast Adobe Commerce Cloud voor enterprises. Ook blijft Adobe Magento Open Source ondersteunen.’

Dat klinkt geruststellend. Maar toch, hoeveel waarde er werkelijk moet worden toegekend aan deze reactie weet eigenlijk niemand. (Er zijn gekkere beloftes geschonden.) Niet zo vreemd dus, dat de panelen in de wereld van e-commerce software langzaam maar zeker aan het verschuiven zijn. Magento bedient weliswaar nog altijd 21 procent van de Nederlandse markt (en is nog steeds marktleider), maar wordt op de huid gezeten door WooCommerce (17 procent), Open Cart (9 procent), Shopify (9 procent), Presta Shop (7 procent) en CCV (6 procent).

De overige 31 procent van de softwaretaart wordt verdeeld door kleinere spelers. Ook Duitse partijen als Spryker en Shopware zijn op de markt verschenen. De aanbieders van open source-software (Magento, WooCommerce, Open Cart) voeren nog steeds de boventoon maar SaaS-aanbieders als Lightspeed en Shopify zijn ook op zoek naar rijp fruit. Ook zij schudden als hongerige bavianen aan de Magento-boom. Aan webwinkeliers de taak de juiste keuze te maken. Een analyse is gewenst.

Webshopje bouwen

We hebben contact met 3WebApps, dat al vele jaren webshops bouwt met Magento Open Source en Magento Commerce. Directeur De Graaf kent de markt op zijn duimpje. Volgens hem loopt het allemaal zo’n vaart niet: ‘Ik vind Magento nog steeds by far het beste platform voor kleine en middelgrote organisaties. Er is een wereldwijde community van ontwikkelaars en bureaus die er mede voor zorgt dat Magento steeds beter wordt. De overname door Adobe heeft nog weinig zichtbare impact op Nederlandse webshops. De vraag is natuurlijk of er op de langere termijn iets gaat veranderen.’

Mogen we even speculeren? Fijn! Wat gaat Adobe bijvoorbeeld doen met Magento Open Source? Die versie wordt veel gebruikt, dus dat is voor velen een uiterst belangrijke vraag. Adobe zegt dus dat die versie gewoon blijft bestaan en dat zou mooi zijn. Maar stel nou eens dat Adobe het roer omgooit en Magento wil gaan modelleren naar echte Adobe-klanten: multinationals als Barclays, BNP Paribas, Hitachi, KLM, Nestlé, Sony, UBS of Warner Music Group. Dat is helemaal niet zo’n gekke gedachte, dat snappen we allemaal.

De Graaf gaat niet mee in de speculaties, maar ziet net als iedereen dat er steeds meer partijen een plek zoeken op de Nederlandse markt. ‘Ze proberen marktaandeel van Magento over te nemen’, aldus De Graaf. ‘Webshops moeten kiezen voor de juiste partij, die goed bij hen past. Ik merk dat shops voorzichtiger keuzes maken dan vroeger. En dat is misschien maar goed ook, want onderschatting van de complexiteit van e-commerce is een groot probleem gebleken. De juiste strategie kiezen, met het juiste team, de juiste technologie, de juiste partners en het juiste platform, dat is de ingewikkelde keuze die ze moeten maken. “Even een webshopje bouwen” is er niet meer bij. Zelfs Ronald Kahn, ex-eigenaar van CoolCat, geeft toe dat hij de online business heeft onderschat.’

Kies voor eenvoud

Een runner-up in de softwarewereld is WooCommerce, met een marktaandeel van 17 procent. Veel startende en groeiende webshops in Nederland kiezen voor dit platform. Woosa is gespecialiseerd in WooCommerce. Aan oprichter Jessica Risch van Woosa de vraag wat zij ziet gebeuren. Risch: ‘Magento wás de logische keuze. Maar Magento 1 wordt uitgefaseerd en Magento 2 is het alternatief. Om van 1 naar 2 te gaan, moet je een volledig nieuwe webshop laten bouwen. Logisch dus dat voor ondernemers dit het moment is om te gaan shoppen.’

Volgens Risch zijn veel ondernemers er niet van overtuigd dat de investering in Magento 2 zichzelf terugverdient. Meer dan eens overwegen ze een ander platform. Er zijn immers prima alternatieven, die ook nog eens minder kostbaar zijn. Risch: ‘Je bent eigenlijk gek als je nu niet gaat shoppen. Mijn advies? Kijk goed om je heen en maak weloverwogen keuzes. Als het gros pakket X gebruikt, wil dat nog niet zeggen dat X ook past bij jouw bedrijf. Ben je startend? Kies dan voor eenvoud. Opschalen kan altijd nog. En verlies de consument niet uit het oog.’

Dat laatste punt is de grote uitdaging. Risch: ‘Voor webshops is snelheid het belangrijkst. De site moet snel laden. De knopjes moeten werken. De aanbevelingen moeten relevant zijn, en de content zo persoonlijk mogelijk. Bij de consument bemerk ik een steeds sterkere behoefte aan verbeelding. Het product moet zo tastbaar mogelijk worden gepresenteerd. Bij sommige webshops kun je een foto van jezelf uploaden, een T-shirt aantrekken en met een VR-bril kijken of het staat. Zoek dus een platform dat voldoet aan de behoefte van de consument en dat geavanceerde functionaliteiten kan ondersteunen, al dan niet via add-ons. Als je bijvoorbeeld Magento gebruikt en je moet betalingen toevoegen, gebruik daar een add-on voor, ook wel plug-in of extensie genoemd.’

Stabiele code, blije developers

De panelen verschuiven in rap tempo. Dat merkt ook de managing director van Shopworks, Tomas Hesseling: ‘Toen wij in 2011 begonnen, was Magento verreweg het populairste e-commerce platform. Dat is nu wel anders en dat heeft duidelijke oorzaken.’

De release van Magento 2, zo’n vijf jaar geleden, kwam volgens Hesseling veel te vroeg: ‘Wij zijn toen aangehaakt en hebben veel energie gestoken in scholing van onze ontwikkelaars. Maar de software was instabiel en incompleet. Dat heeft ons en onze klanten veel tijd, geld en frustratie gekost. Pas nu zien we dat Magento 2 in een stabielere fase komt. Voor ons is dat te laat. Wij hebben het Duitse Shopware ontdekt. Hun software is stabiel en hun contact met ons is veel warmer en persoonlijker. Mijn developers zijn blij met de code van Shopware en blij met de samenwerking. Dat is belangrijker dan wat ook. Als mijn ontwikkelaars vertrekken omdat ze geen zin meer hebben in Magento, ben ik in de aap gelogeerd.’

Shopworks besloot ruim twee jaar geleden volledig over te stappen naar Shopware en geen nieuwe Magento-projecten meer aan te nemen. Voor de lopende Magento-projecten wordt nog wel support geleverd om de ergste nood te lenigen. Hesseling schetst de precaire situatie: ‘Vanaf juni 2020 wordt Magento 1 dus niet meer ondersteund. Hoe moeten al die shops dan verder? Ze voelen zich in de steek gelaten. Ik verwacht dat heel veel kleine webshops stoppen of zich laten overnemen, omdat ze de dure overstap naar Magento 2 niet willen maken. Magento heeft het aan zichzelf te danken. Het heeft veel vertrouwen verspeeld. Wij kozen voor Shopware. Ook WooCommerce en Lightspeed profiteren van de ruimte die Magento zelf heeft laten liggen.’

Interconnectiviteit en blockchain
Platformisering heeft de complexiteit verhoogd van de manier waarop de schakels in de waardeketen aan elkaar zijn gekoppeld, stelt Sander de Graaf van 3WebApps. De Graaf hoopt op ‘standaardisatie’ en gelooft in de filosofie achter de blockchain voor een uniforme manier van communiceren, interconnectiviteit en eenvoudige maatwerkkoppelingen. Is De Graaf een roepende in de woestijn? Immers: veel aanbieders van oplossingen in de e-commerce hebben helemaal geen behoefte aan uniformiteit. De Graaf constateerde dat met eigen ogen tijdens Shopping Today op 19 september in DeFabrique in Utrecht: ‘De beursvloer stond vol met aanbieders van deeloplossingen.’ Toch kan het zo niet langer, stelt De Graaf: ‘Vereenvoudiging van koppelingen is de grote uitdaging en ik geloof dat de blockchain daar in deze fase heel geschikt voor is. Tijdens Shopping Today werd het belang van de blockchain ook besproken in een sessie van een expertgroep die al onderzoek had gedaan naar toepassingsmogelijkheden in retail. Er werd besproken wat werkt en of processen slimmer en transparanter waren geworden. Die kant moeten we op, want het begint veel te ingewikkeld te worden.’