Twinkle | Digital Commerce

Herbalao: kruiden per kilo

2019-12-09
1000562
  • [interview]
  • 1:29

Een webwinkel op het gebied van geneeskrachtige kruiden en de bereiding ervan in thee, maceraten, tincturen, zalfjes en dergelijke: Herbalao. De webshop claimt meteen het marktleiderschap in Europa.

Kruidenwebshop Herbalao, spin-off van theeleverancier Evans & Watson, biedt ruim tweeduizend kruidenproducten. ‘Centraal staat het woord natuurlijk. Dat betekent dat onze producten zoveel mogelijk bij de oorsprong blijven’, vertelt oprichter Jeroen Veldmeijer. De kruiden (blad, wortel, bloem) worden in hun geheel aangeboden, of gesneden in diverse groottes of als poeder, maar zijn niet verwerkt in bijvoorbeeld pillen of crèmes. ‘Daarom kunnen we zo’n breed assortiment voeren en zijn we meteen het grootste kruidenportal van Europa’, zegt Veldmeijer. De doelgroepen lopen uiteen: van fytotherapeuten tot acupuncturisten tot particulieren die op zoek zijn naar tabaksvervangers, keukenkruiden, ingrediënten voor zeep et cetera. ‘De relatief kleine, versplinterde doelgroepen vormen tevens onze grootste uitdaging’, aldus de oprichter. Daarom is Herbalao meteen internationaal gelanceerd: naast de Nederlandse is er ook een Belgische en Engelse site.

Het bedrijf onderscheidt zich door niet alleen op smaak te focussen. Veldmeijer: ‘Kamille of pepermunt is overal verkrijgbaar. Maar kruiden voor bijvoorbeeld kruidenbitters, koffievervangers of kruiden voor traditional Chinese medicine (TCM) zijn veel lastiger te vinden.’ De meeste producten worden verkocht in een minimale hoeveelheid van 1 kilo. ‘Een groot gedeelte van ons assortiment wordt gebruikt voor verdere verwerking’, weet Veldmeijer. ‘Vandaar de vraag naar grotere hoeveelheden. Bovendien kunnen we de producten zo scherp geprijsd aanbieden.’ Voor verzending maakt de webwinkel gebruik van DPD en PostNL.

Herbalao onderhoudt contacten met bloggers om naamsbekendheid te genereren en zorgt voor goede SEO om vindbaar te zijn. ‘Crossborder in combinatie met SEO is wel een uitdaging. De juiste vertaling, verzendtarieven, gebruikersinterface, content, het is allemaal van wezenlijk belang voor ons succes.’ In 2020 wil Veldmeijer Herbalao ook in Duitsland en Frankrijk introduceren.