Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt zijn zorgen uit over de groeiende overlast van chauffeurs die met hun bezorgbussen te hard rijden en fout parkeren. Hierdoor kunnen onveilige situaties ontstaan.
Bij een VVN-meldpunt kwamen in ruim een jaar tijd bijna 1.250 overlastmeldingen binnen.
150-200 pakketten per dag
Oorzaak is het groeiend aantal online bestellingen en dus meer pakketjes te bezorgen door onder meer PostNL en DHL. In 2018 werden ruim 500 miljoen bestellingen bezorgd. Maar in december lijdt de verkeersveiligheid hier het meest onder, zegt VVN-woordvoerder Rob Stomphorst in De Telegraaf. Door de feestbestellingen moeten bezorgers in december dagelijks ongeveer 150-200 pakketten afleveren. Bezorgers, vaak zzp'ers, krijgen per bezorgd pakket betaald. Daarom rijden ze (te) hard en parkeren ze regelmatig fout om dit voor elkaar te krijgen.
Veilig Verkeer Nederland, PostNL, DHL roepen mensen op te melden als ze overlast ervaren.
Gebruik centrale serviceplekken
Retailexpert Bas Vermond geeft op Twitter aan dat consumenten zelf de overlast veroorzaken: 'Het werkelijke probleem is het systeem van gratis bezorgen binnen een paar uur. Niet bezorgd is niet verdienen voor de bezorger. Overlast creëert de consument zelf.' VVN geeft als tip mee aan de consumenten meer gebruik te maken van centrale serviceplekken voor het afhalen en retourneren van pakketten. Dit zorgt voor minder bestelbusjes in de wijk.
PostNL en DHL geven aan trainingen aan chauffeurs te geven voor beter rijgedrag. Andere bezorgdiensten zoals Uber Eats en Picnic werken samen met VVN om ervoor te zorgen dat hun medewerkers veiliger bezorgen.
De stenen "retaillobby" lijkt het ieder jaar voor elkaar te krijgen om de media te voorzien van redenen om vooral niet online te bestellen.
Overlast van busjes, steeds meer klachten, het zou niet duurzaam zijn. Maar hoe duurzaam is het wanneer iedereen zijn eigen auto pakt en 35 keer naar een (eenheidsworsten) winkelcentrum gaat? Zoekend naar een parkeerplaats, en als je er eentje gevonden hebt moet je ook geen minuut te laat weer terug zijn want anders wordt je belaagd door een nietsontziende handhaver die maar al te graag een dikke prent uitschrijft terwijl je daar staat te klooien met je handen vol tassen en dozen. Ja daar wordt je vrolijk van hé, lekker in de regen lopen klooien. online winkelen is een zegen.