Twinkle | Digital Commerce

Intergamma verdubbelt online omzet

2017-11-09
180101

Intergamma heeft een goed jaar achter de rug, waarin de omzet met 3 procent steeg, tot 1.697 miljoen euro. Het gezamenlijk marktaandeel van de formules Gamma en Karwei is gelijk gebleven, omdat de markt als geheel is aangetrokken. De online omzet verdubbelde.

Hoe groot de online inkomsten van Intergamma vorig jaar precies waren, splitst de onderneming niet uit. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 141 miljoen euro (EBITDA), 7 procent meer dan vorig jaar.

Bestelzuilen
Intergamma profiteerde volgens algemeen directeur Harm-Jan Stoter van de aantrekkende huizenmarkt, een uitbreiding van het assortiment en de beschikbaarheid van alle producten in alle bouwmarkten via bestelzuilen. ‘Het is nog niet eerder voorgekomen dat een retailer op deze schaal bestelzuilen inzet.’

Nieuwe investeringen
Stoter voegt toe dat Intergamma tot 2020 meer dan 100 miljoen euro zal investeren in de positionering van zijn winkelformules, e-commerce en het assortiment. Het concern verwacht dit jaar een ‘vergelijkbare trend’ te kunnen laten zien in de cijfers.

DatVraagIk
Volgens Intergamma werden afgelopen jaar vooral veel tuinmeubelen via internet besteld. De online inspanningen leiden ook tot meer verkeer naar de bouwmarkten en vice versa. Zo maken steeds meer klanten gebruik van online vraagbaak DatVraagIk. Daar kunnen klussers live chatten met medewerkers. ‘Dit leidde ertoe dat meer klanten de bouwmarkten van Gamma wisten te vinden’, rapporteert Intergamma.

Pakketpunten
Ook de pakketpunten van PostNL zorgden voor verkeer. Vorig jaar werden 1,3 miljoen ‘pakketten verwerkt’ bij Gamma en Karwei. Ondertussen neemt Intergamma waar dat veel online orders van grotere producten (tuinsets, laminaat e.d.) zijn vooraf gegaan door een bezoek aan de winkel.

Logistiek insourcen en samenwerken met productdata
Intergamma wil steeds meer logistiek insourcen om kosten te besparen; dit jaar zal naar verwachting 70 procent van de totale goederenstroom via het eigen netwerk verlopen, een verdubbeling ten opzichte van 2012. De marktleider op de doe-het-zelfmarkt werkt samen met lokale concurrenten als Bol.com, Praxis en wehkamp aan de ontsluiting van productdata, zodat Nederlandse bedrijven samen sterker staan in het internationale speelveld.