Twinkle | Digital Commerce

Online fraude tegengaan? Werk samen

2019-11-26
1000562
  • 2:41

Wanneer de markt de handen ineen slaat, zal de online betaalervaring gemakkelijker en veiliger zijn dan voorheen, schrijft Hugo Reijkens van Mastercard Nederland.

Ieder jaar weer laten online verkopen een enorme groei zien. Daarmee is e-commerce voor vele retailers cruciaal geworden. Op dit moment gebruikt 80 procent van de Europeanen mobiele apparaten om aankopen te doen. Maar deze markt, goed is voor 602 miljard euro, is in toenemende mate doelwit van cybercriminelen. Op dit moment vindt maar liefst driekwart van de kaartfraude online plaats (pdf). Nu de markt groeit en zich verder ontwikkelt, is duidelijk geworden dat we meer moeten doen om onszelf en onze online klanten te beschermen, zodat we deze groei kunnen blijven waarborgen en de toekomst van online winkelen veilig kunnen stellen.

Bekende uitdaging

Dit is een bekende uitdaging: driekwart van de bedrijven is geïnteresseerd in betere veiligheidsstandaarden en authenticatieprocessen. Mits deze geen of weinig impact hebben op hun klanten en er niet voor zorgen dat online betalingen vroegtijdig worden afgebroken (pdf).

Oplossing ligt voor de hand

We zien in dat online fraude een groot probleem is, en de oplossing ligt voor de hand. Waarom hebben we dit probleem dan nog niet kunnen oplossen? Het antwoord is simpel: deze uitdaging is te groot van omvang voor één partij om op te lossen. In het complexe betaalecosysteem waarin we leven, kan geen enkele speler een oplossing succesvol implementeren zonder de complete keten hierbij te betrekken. De oplossing begint en eindigt met samenwerking.

Strong Customer Authentication

Cyber security is een onderwerp dat anno 2019 iedereen aangaat. Het is daarom van belang dat retailers en banken nieuwe regelgevingen rond de eis voor strong customer authentication (SCA) begrijpen en toepassen. Kaartuitgevende instanties moeten kaarthouders kennis laten maken met nieuwe authenticatiestandaarden en hen informeren over nieuwe alternatieven voor een gebruiksvriendelijke SCA-transitie, bijvoorbeeld met biometrische authenticatie. Alleen wanneer de gehele betaalketen samenwerkt, worden de voordelen zichtbaar.

Door de gehele betaalketen

De nieuwe SCA-regelgeving is ontwikkeld om fraude beter te bestrijden. Verschillende instanties ontwikkelen systemen om aan de nieuwe standaarden te voldoen. Online authenticatie moet veiliger en gemakkelijker worden. Dit leidt namelijk tot een afname van het vroegtijdig verlaten van online winkelwagentjes en foutmeldingen bij betalingen. Om dit doel te bereiken, moeten deze tools door de gehele betaalketen worden geïmplementeerd.

Het goede nieuws komt uit de hoek van de technologie; de tijd dat nog een afweging gemaakt moest worden tussen aan de ene kant gebruiksgemak en aan de andere kant veiligheid is voorbij. Door de komst van bijvoorbeeld biometrische authenticatie is het mogelijk op een hele klantvriendelijke manier een erg sterke authenticatie te verrichten.

Flexibele houding nodig

Online retailers zijn gebaat bij een flexibele houding. In het online betaalproces kunnen ze rekening houden met nieuwe biometrische tools en tweefactor-authenticatie. Daarnaast moeten consumenten worden geïnformeerd over de nieuwe processen, wat ze betekenen, wanneer er biometrie gebruikt kan worden en wat de voordelen zijn van tweefactor-authenticatie.

Nu is het moment

Wanneer de markt de handen ineen slaat om de nieuwe vereisten efficiënt te implementeren, zal de online betaalervaring gemakkelijker en veiliger zijn dan voorheen. Dit is voordelig voor alle betrokken partijen. In Nederland coördineert en faciliteert de Betaalvereniging Nederland de samenwerking tussen al deze partijen om fraude tegen te gaan. Nu is het aangewezen moment voor issuers, acquirers, merchant-PSP’s en merchants zelf om met elkaar in gesprek te gaan om erachter te komen hoe SCA geïmplementeerd kan worden, processen te verbeteren en de aankomende veranderingen naar de bredere doelgroep te communiceren.

Hugo Reijkens is Digital Payments Director van Mastercard Nederland