Twinkle | Digital Commerce

‘Onze winkel van de toekomst is nog analoger’

2019-11-18
1075604
  • [nieuws]
  • 1:41

Dille & Kamille heeft schetsen gemaakt voor de winkel van 2030. ‘Het wordt allemaal analoger, nog meer voelen, ruiken en zelf doen.’

Dat zei directeur Hans Geels vandaag op het Ledenevent van INretail. Hij staat nu zes jaar aan het roer van Dille & Kamille, dat zijn omzet in die tijd zag verdubbelen. ‘Het concept doet het’, benadrukte Geels in Nijkerk. ‘Freek (Kamerling, oprichter van Dille & Kamille, red.) was 45 jaar geleden al met natuurlijke eenvoud bezig. Ik heb het merk misschien wat afgestoft en ben gaan digitaliseren. Tot enkele jaren terug gebruikten we nog geen barcodes bijvoorbeeld.’

Meer, meer, meer

Inmiddels boekt Dille & Kamille jaarlijks miljoenen euro aan omzet online. Onlangs ging de nieuwe website live. Ook komen er steeds fysieke winkels bij, maar dat is volgens Geels geen doel op zich, net zo min als de groei van omzet of winst. ‘In de retail gaat het altijd maar over meer. Wij hebben in korte tijd vijf winkels geopend en dan denken mensen dat het nu goed gaat. Maar het ging daarvoor ook al goed. Laat je niet gek maken, is mijn advies dan ook.’

Winkel van de toekomst

Geels vertelde dagvoorzitter Roelof Hemmen dat Dille & Kamille een winkel van de toekomst heeft uitgetekend. Daarbij is 2030 als richtjaar genomen, maar de directeur droomt ervan over drie jaar al de eerste vestiging nieuwe stijl te kunnen openen.

‘Een nog analogere winkel’, noemt Geels het, met een focus op het voelen, ruiken en zelf samenstellen van producten. ‘Denk aan het maken van je eigen wasmiddel met je favoriete geur.’ Hij spreekt van een ‘tegentrend’, het alternatief voor schaalvergroting en massaproductie dat Dille & Kamille altijd heeft willen bieden. Het is de techniek die de personalisatie op de vloer mede mogelijk maakt, erkende Geels: ‘Die is er wel, maar die zie je niet. Natuurlijk zullen wij ook stappen gaan zetten in CRM en kassakoppelingen, maar we kunnen niet alles tegelijk. En een push-organisatie zullen we nooit worden.’

Lees ook: De wondere webwereld van Dille & Kamille (Twinkle 1-2019)