Twinkle | Digital Commerce

DS Smith Sustainability Award: Dille & Kamille

2025-04-10
1000562
  • [interview]
  • 2:42

Afgelopen 28 maart werden de Shopping Awards weer uitgereikt. Winnaars gelauwerd en flessen ontkurkt. In deze special licht de redactie Twinkle de winnaars en sponsors uit. Vandaag: de interviews met Maykel Willemsen, e-commerce manager van Dille & Kamille en Remko Berkhout, marketing & communications manager bij DS Smith.

Kun je jullie case omschrijven?

Willemsen: ‘Innovatie en duurzaamheid gaat in onze case hand in hand. Wij combineren lokale en centrale verzendstrategieën om voor al onze voorraadlocaties de meest duurzame en efficiënte bezorgketen te realiseren. Daarbij wordt de last mile zo veel mogelijk met fietskoeriers wordt afgelegd. Dit leidt niet alleen tot snelle groei van het aantal fietsleveringen, maar vermindert tevens flink de CO₂-uitstoot en de verkeersdruk in drukke binnensteden.’

Wat zijn de obstakels bij het implementeren van jullie case?

‘Ons traject met Bringly vormde een unieke pioniersreis, waarin we bewust voor een nieuwe technologische oplossing kozen. We ontwierpen en bouwden onze dynamische check-out van de grond af aan, zonder te leunen op bestaande standaard en externe software. Dit maatwerk vergt het overwinnen van complexe integratie-uitdagingen en een diepgaande samenwerking tussen IT, logistiek en duurzaamheidsteams.’

Met welk duurzaamheidsinitiatief zijn jullie bezig?

‘Duurzaamheid zit in het hart van Dille & Kamille. En laten we ook maar direct eerlijk zijn; retail en duurzaamheid zijn twee woorden die niet goed bij elkaar passen. We zijn immers een retailbedrijf dat nieuwe producten verkoopt. Maar daardoor proberen we wel over de hele linie te kijken waar we kunnen verbeteren en verduurzamen.’

Wie is jullie voorbeeld in retail op gebied van duurzaamheid?

‘Verschillende partijen zijn ontzettend goed en sterk bezig op verschillende duurzaamheidsgebieden. Kijk naar Zeeman, zij hebben een heel sterk leefbaarloon-programma. Andere partijen zetten ambitieus in op circulariteit, maar ook op diversiteit, gelijkheid en inclusie.’

Juryoordeel
‘Dille & Kamille heeft de DS Smith Shopping Award 2025 gewonnen vanwege hun innovatieve aanpak op het gebied van duurzaam bezorgen, via hun “Dynamic Capabilities Call en de Dynamic Check-Out-module”. In een tijd van transitie naar duurzamere bedrijfsmodellen, toont het bedrijf lef door zich te richten op fietsbezorging waarbij next day niet meer de standaard is.’

Sponsor DS Smith over de award

Waarom sponsoren jullie deze award voor duurzaamheid?

Berkhout: ‘Als een van de grootste leveranciers van e-commerceverpakkingen in Europa, richten we ons niet alleen op onze eigen activiteiten, maar helpen we ook klanten en leveranciers om duurzamer te worden op het gebied van verpakkingen, mechanisatie en supplychains. Met deze DS Smith Sustainability Award willen we duurzaamheid nog prominenter maken binnen de e-commercesector.’

Aan welke kwaliteitscriteria moet de winnaar voldoen?

‘De ideale winnende inzending moet andere webshops inspireren om ook duurzame stappen te zetten. Daarnaast worden inzendingen beoordeeld op behaalde duurzame resultaten van het afgelopen jaar, impact, innovatie en implementatie.’

Welke duurzaamheidsobstakels zijn er voor webwinkels?

‘De kosten worden vaak als belangrijkste obstakel genoemd, maar we weten dat duurzaamheid, vooral in combinatie met automatisering, ook kostenvoordelen met zich meebrengt. Daarbij denken we aan het verminderen van materiaalgebruik, schade, retouren en lege ruimte in de verpakking.’

Welke ontwikkelingen zijn er het afgelopen jaar geweest en welke worden er verwacht?

‘Afgelopen jaren nam de zorg rondom de slechte recyclebaarheid van verschillende materialen toe en we zien dat zowel consumenten als overheden daarop reageren. Consumenten maken steeds duurzamer keuzes, ook op het gebied van verpakkingen, en webshops krijgen te maken met aankomende overheidsreguleringen.’