Twinkle | Digital Commerce

E-commerce blijft nog hangen

2019-11-05
1000562
  • [opinie]
  • 1:43

Hoe kan het toch dat internet 2.0 zoveel indruk heeft gemaakt op mensen? Het is inmiddels een synoniem voor verbetering of een verbeterde versie geworden, begrijp ik.

Ondanks dat krijg ik inmiddels bij iemand die iets een 2.0 versie noemt toch een beetje een meewarig gevoel. Vooral omdat in de meeste gevallen vervolgversies uitblijven waardoor het ook direct weer een eindstation is.

Afrondende fase

Wat technologie betreft is het internet zelf officieel in de overgang tussen 3.0 en 4.0 aangekomen, maar daar hoor je eigenlijk niemand over. Het semantische web, wat 3.0 is, zou in de afrondende fase moeten zitten. Op technisch vlak klopt dit ook wel. Tekst- en spraakherkenning hebben een ongelooflijke vlucht genomen in de afgelopen paar jaren. Dit zorgt ervoor dat de rijkheid van relaties tussen objecten ook enorm is toegenomen. De Siri’s en Alexa’s van deze wereld worden steeds intelligenter en chatbots zijn ook al in staat om je daadwerkelijk te helpen. Het tijdperk van de intelligent agents is aangebroken.

Het tijdperk van de intelligent agents is aangebroken

Vindbaarheid producten

E-commerce blijft echter nog hangen. En dan vooral specifiek op vindbaarheid van producten. Chatbots worden alom gebruikt in customer service. Zoeken en vinden van producten gaat nog vrij klassiek. Misschien wordt daarom 2.0 nog zoveel gebruikt, omdat we voor e-commerce niet helder hebben wat er allemaal aankomt.

Tagging, het één op één koppelen van steekwoorden aan producten, wordt in veel gevallen nog steeds als een geavanceerde stap voorwaarts gezien. De noodzaak tot verrijking van producten en de arbeidsintensiviteit daarvan is een grote bottleneck in deze voortgang. Gelukkig zien we ook hier dat door toepassing van intelligentere technologie deze afhankelijkheid kleiner wordt. Maar om te kunnen text minen moet er wel een bepaald minimum aanwezig zijn. Gestructureerde data helpen hier ook erg mee.

Het summum

Het intelligente web zou het summum moeten zijn, want verder dan dat is nog steeds niets gedefinieerd. Overigens is de verwachting dat we daar pas medio 2020 echt aankomen en dat het doorloopt tot ergens in 2030. We hebben dus nog wel even, maar een grote stap voorwaarts zou ook voor e-commerce mooi en goed zijn.