Twinkle | Digital Commerce

Tags: Je eigen bezoekers als topverkopers

2017-05-26
  • 4:00

De belofte van web 2.0 toegepast

Tagging en sharing, twee woorden die we vaak associëren met Web 2.0. Waar zien we tagging zoal en wat kun je ermee? Wat zijn voor- en nadelen van het gebruik ervan en vooral: hoe kun je tagging toepassen binnen de webshop? Dit artikel geeft een aanzet voor de beantwoording van deze vragen.

Tekst: Geert-Jan Smits

Wie beter dan Wikipedia, kan een eerste definitie van 'tags' geven: A tag is a keyword or descriptive term associated with an item as means of classification by means of a folksonomy. Tags are usually chosen informally and personally by the author of the item - i.e. not usually as part of some formally defined classification scheme.(Bron:wikipedia.org)

Een tag geeft dus 'informatie over informatie'. Het is een vorm van 'metadata'. Tags kun je zien als door medegebruikers gekozen trefwoorden die de bezoeker helpen bij een vrije, ongestructureerde manier van zoeken (associatief zoeken genoemd).

Ordenen

Het ordenen van informatie is zo oud als de weg naar Rome. Het mooie van tagging is dat het proces van ordenen wordt uitgevoerd door de massa, door het volk zelf, en niet door een paar wijze heren. Zo kun je suggesties van anderen (gelijkgestemden) gebruiken om producten of informatie te vinden die voor jou interessant is.

Waar zie je tags?

In een recent onderzoek onder 568 respondenten, uitgevoerd door Ruigrok, blijkt dat twee op de vijf Nederlanders van tagging- en sharing-sites gebruikmaken. De voordelen die de onderzoeksgroep ervaart bij het gebruik van dergelijke sites is dat je gebruik kunt maken van de ervaringen van anderen en dat je snel bij interessante informatie kunt komen zonder daar lang voor te hoeven zoeken.

Wat kun je ermee?

Met behulp van tags kan de online-consument van persoonlijke netwerken gebruikmaken. Binnen een webshop zoek je normaliter via de navigatie of de zoekbalk naar een product. Maar ook met een tag kun je heel doelgericht zoeken. Want tags brengen aanverwante artikelen met elkaar in verband. Daarnaast kun je gebruikmaken van de voorkeuren van een specifieke gebruiker om zo tot een gewenste productselectie te komen.

Gebruik van tagging heeft voor de consument en de exploitant verschillende voordelen. Het biedt:

• de mogelijkheid om informatie en kennis van medegebruikers te delen;

• de mogelijkheid om de bezoeker op een geheel andere manier te inspireren. Zeker op nieuwe en onbekende terreinen is het een leuke en snelle manier om tot een relevante productselectie te komen;

• betrokkenheid van de gebruiker bij de website en het productenaanbod;

• de mogelijkheid voor de exploitant om informatie op een goedkope manier te ordenen.

Helaas zijn er ook nadelen verbonden aan tagging:

• het subjectieve karakter - producten die de een leuk vindt, vindt de ander wellicht stom;

• de informatie zal niet altijd even betrouwbaar zijn en is niet door een autoriteit gecontroleerd op fouten;

• als gebruikers meerdere tags aan een artikel koppelen, dan kun je vaak niet op voorhand zeggen welke daarvan het belangrijkst is;

• de mogelijkheid van anarchie - gebruikers kunnen hetzelfde artikel typeren met allerlei synoniemen of homoniemen, maar ook in verschillende spellingen (pannekoek, pannenkoek, pannekoeken, et cetera). Ook kun je nooit helemaal zeker weten of je de tag begrijpt zoals deze is bedoeld, omdat deze los van zijn context staat ('vet' bedoeld als 'cool' of 'vet' bedoeld als 'dik').

Binnen de webshop?

Binnen de webshop kunnen tags je bezoekers helpen bij het vinden van relevante producten.

Categorieën waar tags tot hun recht kunnen komen, zijn:

• boeken (als je van John Grisham houdt...),

• muziek,

• vakantiebestemmingen (als je van bergbeklimmen houdt...),

• uitgaansgelegenheden,

• restaurants (als je van Indisch houdt...).

Het succes van tags hangt af van de mate waarin je gebruikers bereid zijn om tags toe te voegen aan de producten. Daarbij is het aan te raden je gebruikers een beetje op weg te helpen, anders zal het al snel een chaos worden (bijvoorbeeld: geef tips en een invul-format).

Web 2.0 is een term die je maar snel moet vergeten. Belangrijker is het om te onthouden dat het een uitdaging is om binnen de webshop een dialoog op gang te brengen. Een dialoog tussen jezelf en de bezoeker, maar ook tussen bezoekers onderling. Positieve mond-tot-mondreclame is een uiterst effectieve manier om je producten te verkopen. Je eigen bezoekers als topverkopers, wie wil dat niet? De tagging-functie kan dit alles op gang brengen.


Gebruik tagging/sharing NL

 Naam  Soort URL   Percentage

 Wikipedia

Informatie  www.wikipedia.org  29%
 Bittorent Divers        www.bittorrent.com  17%
 YouTube Video's             www.youtube.com  3%
 Flickr Foto's  www.flickr.com  2%
 Pandora Muziek  www.pandora.com  2%
 Del.icio.us Informatie  http://del.icio.us   1%
 Last FM Muziek  www.last.fm  1%

(Bron: Ruigrok, 2006)


Best practice-tips:

• Overweeg tagging aan te bieden indien de webwinkel een diep aanbod voert met een duidelijke sociale component.

• Leer van het tagging-gedrag en pas hier je marketingacties op aan. Combineer bijvoorbeeld twee artikelen die klanten vaak hetzelfde typeren en prijs de combinatie af ('better together').

• Zorg dat bezoekers die dezelfde producten hebben gebrandmerkt gemakkelijk met elkaar in contact kunnen treden.


Clicks

http://del.icio.us

www.amazon.com

www.bittorent.org

www.flickr.com

www.last.fm

www.netpanel.nl

www.pandora.com

www.wehkamp.nl

www.wikipedia.org

www.youtube.com

Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Rating

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2006


Gerelateerde artikelen: