Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp: ‘Te veel afhankelijk van fashion’

2019-08-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:36

Wehkamp wil meer gaan inzetten op de living-tak van het bedrijf. Het bedrijf stelt te veel afhankelijk te zijn van de fashion-verkoop en wil een betere balans in het assortiment creëren.

Volgens wehkamp zorgt een verlegde focus voor een betere handelsbalans en lager algeheel risico. Dat stelt het bedrijf na publicatie van de cijfers van het financiële jaar 2018/2019. In de periode april 2018 tot en met maart 2019 daalde de groepsomzet van wehkamp met 10 procent tot 661 miljoen euro. Met name het tweede halfjaar was tegenvallend. Volgens wehkamp komt dat door het warme weer.

In het lopende boekjaar ziet het bedrijf echter weer een omzetgroei, benadrukt de net aangestelde ceo Graham Harris. ‘Onze plannen bevinden zich nog in een pril stadium en het zal enige tijd vergen voordat de resultaten zichtbaar zijn.’

Door zijn focus te verbreden en het assortiment van living uit te breiden denkt wehkamp minder afhankelijk te zijn van de kledingverkoop. De focus van het bedrijf ligt nog wel op het fashion-segment, maar door het living-gedeelte uit te breiden hoop het bedrijf dat ‘het succes van fashion wordt geëvenaard’. Wehkamp zag de vraag naar fashion het afgelopen jaar met 10 procent toenemen.

Ook moeten de samenwerkingen met andere retailers zorgen dat wehkamp zich op zijn kerncategorieën kan blijven richten. Als voorbeeld noemt de onderneming de samenwerking met BCC. Maar ook de onlangs gestarte samenwerking met Hema. Het bedrijf laat weten dat die samenwerking tot nu toe boven verwachting is en dat deze ook wordt uitgebreid met diverse nieuwe productcategorieën. Wehkamp wil komend jaar met meer lokale partners gaan samenwerken.

Vernieuwde webshop en app

De webshop van wehkamp is daarnaast enkele maanden geleden van een upgrade voorzien. Zo is de zoekmachine vernieuwd, zijn de aanbevelingen verbeterd en is de shop visueel aangepast. Daarnaast is de applicatie opgepoetst met een gepersonaliseerd aanbod. Inmiddels verloopt meer dan 60 procent van de shopsessies via een mobiel apparaat.