Twinkle | Digital Commerce

Een op zeven UK shoppers haalt online bestelde items niet op

2019-08-20
1000562
  • 1:34

15 procent van de consumenten in het Verenigd Koninkrijk verzuimt het om zijn online bestelde producten af te halen in de winkel. Dit blijkt uit onderzoek van Barclaycard.

De online bank becijferde dat het om een bedrag gaat van 228 miljoen pond, omgerekend zo’n 250 miljoen euro. 71 procent van de consumenten maakt gemiddeld twee keer per maand gebruik van click & collect-diensten, maar een op de zeven geeft toe de bestelde producten uiteindelijk niet op te halen.

Redenen waarom consumenten de bestelde producten niet ophalen zijn:
- Het ophalen wordt gezien als ‘gedoe’ (30 procent);
- De wachttijden zijn te lang (25 procent);
- Slecht bemenste ophaalpunten (25 procent);
- De ophaalplekken zijn lastig te vinden (17 procent);
- De kosten (15 procent).

39 procent van de ondervraagde consumenten heeft aangegeven dat ze vaker naar de winkel zouden gaan als de click & collect-diensten zouden worden verbeterd.

Snelst groeiende bezorgoptie

De niet-opgehaalde items zorgen natuurlijk wel voor problemen bij de retailers als het gaat om verwerking van die items en voorraadbeheer. Maar toch ziet 72 procent van die retailers click & collect-diensten als een manier om meer winkelbezoek te genereren en 87 procent beschouwt het als de snelst groeiende bezorgoptie. 97 procent zegt meer omzet door click & collect te genereren.

De retailers geven in het onderzoek aan dat ze ruim 178 duizend pond zouden kunnen besparen op bezorgen, verpakking, retouren en bevoorrading als meer klanten gebruik zouden maken van click & collect.

Maar dan zullen ze de dienst aantrekkelijker moeten maken. Want meer dan de helft van de 2.000 ondervraagde consumenten geeft aan dat ze graag zouden zien dat retailers speciale beloningen zouden geven en meer zouden inzetten op beleving. Zo zegt 34 procent van de ondervraagde consumenten dat ze de producten graag eerst willen proberen voordat ze die mee naar huis nemen.