Twinkle | Digital Commerce

Thuisbezorgd: ‘Geen plannen om commissie te verhogen’

2019-08-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:31

Aangesloten restaurant hoeven niet bang te zijn dat Thuisbezorgd binnenkort de commissie van 13 procent verhoogt. Het bedrijf heeft geen plannen om dat percentage te verhogen.

Dat vertelt ceo Jitse Groen in gesprek met BNR. Volgens Groen kan de commissie conceptueel gezien omhoog. ‘Maar we hebben geen plannen om de commissie te verhogen.’

De commissieverhoging vorig jaar van 12 naar 13 procent zorgde voor veel kritiek bij deelnemende restaurants. Ook kwamen er de afgelopen tijd meer alternatieven bij van initiatiefnemers die het niet eens zijn met de in hun ogen te hoge commissie. Volgens Groen beseffen veel mensen zich echter niet dat Thuisbezorgd relatief gezien niet eens zo duur is. ‘Vergeleken met al onze internationale concurrenten hanteren we één van de laagste commissies ter wereld.’

Bovenal profiteren aangesloten restaurants van het platform van Thuisbezorgd, benadrukt Groen. Zo is het voor veel restaurants goedkoper om via het bezorgplatform te adverteren dan om dat zelf te doen. ‘Als je bijvoorbeeld een bedrijf opricht in april 2019 en je maakt zelf geen reclame. Maar je gaat wel op Thuisbezorgd staan, dan moet je niet klagen dat je daar al je omzet vandaan haalt’, stelt Groen. ‘Dan maak je jezelf afhankelijk van onze site. Dat doen wij niet dat doet zo’n restaurant.’

Volgens de ceo halen bezorgrestaurants in Nederland op jaarbasis gemiddeld honderdduizend euro extra omzet via Thuisbezorgd. ‘Die omzet hadden ze niet gehad als ze niet op onze site zouden staan.’

Just Eat

Groen reageert in het programma ook op de fusie met de Britse branchegenoot Just Eat. Groen stelde eerder al dat consolidatie onvermijdelijk was in de maaltijdbezorgmarkt en Just Eat dacht er blijkbaar ook zo over. ‘De sector is niet zo groot. Wij zijn er één van en Just Eat is er één van. Dan is het logisch dat er consolidatie binnen de sector is.’