Twinkle | Digital Commerce

‘Creditcardbetalingen in de problemen door PSD2’

2019-07-10
1000562
  • 1:29

Over ongeveer twee maanden moeten consumenten voor online betalingen boven de 30 euro nadrukkelijk toestemming geven. Dat levert mogelijk problemen op voor creditcardbetalingen.

‘Online betalen wordt complexe puzzel’, kopt het FD vandaag. Daarmee doelt de krant op Strong Customer Authentication (SCA). De regel die onderdeel is van betaalrichtlijn PSD2 en vanaf 14 september dus van kracht gaat. Deze regel houdt in dat consumenten via een tweetrapsraket toestemming moeten geven voor hun betaling boven de 30 euro. In fysieke winkels gebeurt dit vaak al, en ook online betaalmiddel iDeal maakt hier gebruik van. Maar voor andere betaalmiddelen, zoals creditcardbetalingen, geldt dit nog niet.

En juist dat gaat naar verwachting voor problemen zorgen, stelt Just Hasselaar, beleidsadviseur bij branchevereniging Thuiswinkel.org aan de krant. ‘Ik verwacht dat alle retailers die met de creditcard werken een knauw krijgen.’

Het probleem ligt daarbij vooral bij de banken, aldus het FD. Zij hoeven zich bij de afgesproken PSD2-regels alleen aan de minimale vereisten voor API’s (Application Programming Interface) te houden, en zouden dat ook op grote schaal doen. Met deze API's krijgen betaaldienstverleners toegang tot de systemen van de banken. Maar als die banken hun betaalsysteem te streng instellen, kunnen transacties worden afgewezen.

Volgens Hasselaar ligt een mogelijke oplossing dan ook bij die banken. Zo zouden zij voor uitzonderingen kunnen zorgen. ‘Denk aan terugkerende betalingen, transacties met lage waarde of de mogelijkheid om retailers op de witte lijst te zetten.’

En ook over de grens zorgt dit mogelijk voor problemen, bijvoorbeeld voor Nederlandse shops die over de grens verkopen, stelt BNR. Zo zou men verder in Europa minder bekend zijn met de controlesystemen.

EBA

Begin 2017 maakte de Europese Bankenautoriteit (EBA) de beslissing over de nieuwe regels voor de technische normen van SCA. Toen besloot de autoriteit dat retailers risk-based technologieën moesten gebruiken voor verificatie van klanten.