Twinkle | Digital Commerce

Wat kun je als webshop met Instagram Stories?

2019-06-24
1000562
  • 4:32

Meer dan 200 miljoen Instagram-gebruikers bekijken dagelijks een bedrijfsprofiel. Een derde van de meest bekeken Verhalen, ook wel Stories genoemd, is van bedrijven. De cijfers liegen er niet om: Instagram Stories is van onschatbare waarde voor de marketingstrategie van je webshop. Het is niet langer de vraag of je de functie moet gebruiken, maar hoe je dat doet.

Tekst: Kelly van Straten

Dit zijn zes manieren waarop je Instagram Stories in je marketingstrategie kunt gebruiken.

1. Hoogtepunten

Wanneer nieuwe gebruikers op je Instagram-profiel terechtkomen, kan het zijn dat ze jouw webshop nog niet kennen. De meeste accounts vertrouwen vaak op een korte biografie om die eerste indruk te maken. In het kort: een bio(grafie) is een beknopte introductie waarin staat waarin je je als webwinkel verdiept en die nieuwe bezoekers overtuigt om op ‘volgen’ te klikken.

Met de toevoeging van de hoogtepunten-functie is de biografie niet meer de enige plek om je verhaal te vertellen. In deze ‘bolletjes’ kun je (potentiële) klanten een kijkje achter de schermen geven of je productassortiment uitlichten, zoals fonQ doet. In het kopje ‘Tuin’ vind je verschillende interieurstijlen en bijpassende producten. In ‘FonQinhuis’ delen klanten hun aanwinsten.

2. Verhaalovernames

Samenwerken met influencers (iemand met een grote achterban op Instagram en invloed op zijn of haar doelgroep) is een groeiende Instagram-trend. Veel webwinkels werken samen om hun bereik te vergroten. Ze betalen voor gesponsorde berichten en hopen maar dat de vermelding van hun merk wat oplevert. Zoals het voorbeeld hieronder, waarbij blogger Faye Bóné (15.200 volgers) een samenwerking heeft met Wehkamp.

Maar het kan ook anders: in de vorm van een overname. Een zogeheten Instagram take over. Je kiest een influencer die past bij jouw webshop. Hij of zij neemt bijvoorbeeld voor een dag jouw account over en houdt Instagram-gebruikers daarvan op de hoogte in jouw Stories.

Stel: je opent een webwinkel in speelgoed. Dan kun je bijvoorbeeld een influencer met kinderen vragen om speelgoed te testen via Verhalen en nieuwsgierigen op de hoogte houden van de laatste speelgoedtrends. Instagram-gebruikers worden op deze manier niet aangespoord om je webshop te volgen, maar aangemoedigd om te zien wat je doet. Een subtielere variant van promotie.

3. Peilingen

Peilingen, ook wel polls, zijn niet alleen een mooi hulpmiddel om je doelgroep te enthousiasmeren, maar kun je ook strategisch inzetten om te onderzoeken waarin je volgers geïnteresseerd zijn. Op basis van deze data kun je betere content maken. Content die strookt met de interesses van je doelgroep.

Neem als voorbeeld Zalando. Vallen de schoenen in de smaak, of niet? Met twee emoticons (links een poppetje met hartjes en rechts een twijfelend poppetje) peilt de webwinkel de meningen van zijn Instagram-gebruikers. Op basis van deze gegevens kun je bijvoorbeeld advertenties inzetten en je klanten zo goed mogelijk bedienen.

4. GIF's, lettertypen en stickers

Met een GIF, een bewegende afbeelding, laat je een video of foto extra opvallen in de Verhalen-functie. GIF’s komen uit een database van Giphy, waar je miljoenen bewegende afbeeldingen kunt vinden.

Maar vergeet ook lettertypen en vragen-stickers niet. Om je te onderscheiden van de massa, kun je je wenden tot apps zoals Design Kit van A Color Story, die 30 moderne lettertypen, meer dan 120 ontwerpen en flink wat stickers biedt om je webwinkel op te laten vallen en uiteindelijk meer volgers aan te trekken.

Ook Hema gebruikt vragen-stickers om gebruikers van Instagram meer bij de organisatie te betrekken.

5. Shoutouts

Het geven van shoutouts (een ander account in de schijnwerpers zetten door het plaatsen van een foto, een eventuele toelichting en bronvermelding) op Verhalen lijkt misschien een domme zet, maar niets is minder waar.

Dit is waarom het slim is om mee te liften op het succes van anderen: wanneer je een ander account onder de aandacht brengt, is de kans groot dat je een shoutout terugkrijgt. Dat is waar het om draait.

Op deze manier maak je reclame voor een ander, maar maakt de ander ook reclame voor jou. Een originele manier om onder de aandacht te komen én (vaak) helemaal gratis. Bovendien biedt het inhoud voor Verhalen. Het enige wat je nodig hebt is een screenshot. Appeltje-eitje.

Influencer Inge Wildenberg (31.200 volgers) noemt Otto Nederland in haar Stories. Otto Nederland vermeldt Inge Wildenberg op zijn beurt. Op deze manier hebben beide partijen hier profijt van.

6. Vragenlijsten

Je kunt ook de aandacht van Instagram-gebruikers trekken met vragenlijsten. Op deze manier geef je jouw webshop een ‘gezicht’. Geef – indien mogelijk – het digitale stokje door, zodat steeds een andere medewerker zijn interesses met je doelgroep deelt.

Het is vrij eenvoudig om deze vragenlijsten te ontwerpen, bijvoorbeeld via Easil of Canva. En vergeet niet om naast een ingevulde vragenlijst ook een leeg sjabloon te delen, zodat je volgers en andere Instagram-gebruikers ermee aan de slag kunnen. Uiteraard met bronvermelding, zodat je onder de aandacht blijft en Instagram-gebruikers je weten te vinden op het platform.

Het Instagram-algoritme verandert voortdurend, waardoor een achterban opbouwen een uitdaging kan zijn. Of je nu al een populaire webshop hebt of een beginner bent op het platform. Door de laatste test van Instagram, waarbij likes worden verborgen, komt content op de voorgrond te staan. Zorg daarom dat naast jouw Instagram-feed ook de input van jouw Stories van toegevoegde waarde is. Blink uit in humor, kennis of design om jouw bereik te vergroten.

Hoe je het ook went of keert: als je het bereik van je webshop wilt vergroten, is de Verhalen-functie een belangrijk onderdeel in je marketingstrategie. Onthoud: Keulen en Aken zijn niet op een dag gebouwd. Een community opbouwen kost tijd en geduld.

Deel jouw verhaal – letterlijk en figuurlijk.

Kelly van Straten werkt als content marketeer bij e-commercebedrijf Maxilia Relatiegeschenken. Ze schrijft artikelen op het gebied van e-commerce, cross-border, customer journey, social media en (content)marketing.