Twinkle | Digital Commerce

Facebook zet flinke stap in e-commerce

2020-05-19
1000562
  • 1:38

Facebook heeft vanavond aangekondigd het voor bedrijven eenvoudiger te maken om online producten te verkopen. Met Facebook Shops kunnen zij op Facebook en Instagram eenvoudig een verkooppagina aanmaken.

Helemaal nieuw is Facebook niet met e-commerce. Zo beschikt het bedrijf bijvoorbeeld over een eigen marktplaats, waar consumenten producten op kunnen aanbieden. En ook dochteronderneming Instagram zette de afgelopen jaren verschillende stappen in het shoppable maken van zijn platform.

Nu komt het bedrijf dus met Facebook Shops. Het bedrijf noemt de aankondiging ‘een eerste stap binnen de visie van Facebook om online shopping op Facebook en Instagram te vergemakkelijken.’ Bedrijven kunnen gratis een online omgeving creëren en een catalogus opzetten. Ook kunnen ze de pagina naar hun smaak aanpassen door bijvoorbeeld kleuren en coverfoto’s te veranderen.

Our goal is to make shopping seamless and empower anyone from a small business owner to a global brand to use our apps to connect with customers

Checkout

Vervolgens kunnen gebruikers door de volledige collectie van het merk bladeren, interessante producten bewaren en een bestelling plaatsen. Een checkout-functie is voorlopig alleen in de Verenigd Staten beschikbaar. Afrekenen gebeurt daar middels creditcard, schrijft Bright. Later wordt dit verder uitgerold, maar een exacte datum is nog niet bekend. Voor de uitrol van de checkout zou Facebook zijn vorig jaar geïntroduceerde betaaldienst Facebook Pay kunnen gebruiken.

Bedrijven die een Facebook Shop-pagina willen aanmaken, moeten wel over een eigen webshop beschikken. In landen waar de checkout nog niet beschikbaar is worden klanten doorgestuurd naar de desbetreffende webshop.

Ook in WhatsApp en Messenger

Later wordt de dienst ook uitgebreid naar WhatsApp en Facebook Messenger. Volgens Facebook worden die chatdiensten ook door consumenten gebruikt als communicatiemiddel met de bedrijven, bijvoorbeeld als ze vragen hebben over de levering of ondersteuning. Dit kan ook met Instagram Direct. De komende maanden wordt Facebook Shops verder uitgebreid met onder andere live shopping features en kunnen ook loyaliteitsprogramma’s worden gekoppeld.

Het platform laat weten voor Facebook Shops nauw samen te werken met partners als Shopify, BigCommerce en WooCommerce.