Volgens Roland van Zetten lijden retailers aan verzamelwoede als het gaat om data. ‘Klanten moeten die data eigenlijk zelf ownen en soms uitlenen voor geld.’
De voormalig topman van Hema, nu onder andere bezig V&D nieuw leven in te blazen, beantwoordde gisteren vragen op het Digital Marketing Retail Event in Naarden.
Persoonlijke deals
Vergeleken met andere landen, waaronder met name China, komt technologisch gedreven personalisatie nog maar weinig voor in Nederland retailland. Volgens Van Zetten zijn Hollanders echter best te porren voor gerichte informatie en persoonlijke deals op bijvoorbeeld hun smartphones.
Klantgegevens
Voor hun vertrouwen zou het goed zijn als consumenten zelf eigenaar van hun gegevens blijven, schetste hij, terwijl ze nu geen winkel of webwinkel kunnen betreden zonder dat ernaar wordt gehengeld. ‘Ik geloof dat het ook die kant op zal gaan. Dat klanten hun gegevens niet afstaan, maar er alleen tijdelijk toegang toe geven', waarmee ze zich direct ontvankelijk verklaren voor aanbiedingen.
Profieltoegang
Van Zetten voorziet dat consumenten straks direct of indirect betaald krijgen voor de profieltoegang. ‘Bijvoorbeeld korting op een kledingstuk als ze hun exacte maatcombinaties kenbaar maken.’ Zo blijft de klant aan zet en wordt hijzelf beloond voor de inzage die hij biedt, in plaats van bijvoorbeeld Facebook. Het zou de focus op datacollectie aan retailzijde ook kunnen verminderen.
Qiy Foundation
Een organisatie die opereert in lijn met het betoog van Van Zetten is de Qiy Foundation, die consumenten 'digitale zelfbeschikking' annex 'de sleutel tot hun eigen datakluis' wil geven. Op basis van Qiy's afsprakenstelsel is de mobiele klantkaartenapplicatie Dappre ontwikkeld, waar sinds deze maand ook VVV Cadeaukaaren aan zijn toe te voegen.
Ronald van Zetten is komende week keynote speaker op de NIMA Marketing Day.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ronald van Zetten: ‘Retailers moeten klantdata niet verzamelen, maar lenen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.