Twinkle | Digital Commerce

De volgende stap in de evolutie van cloud computing – Het stimuleren van digitale loyaliteit

2019-06-17
1000562
  • [branded content]
  • 5:27

Iedereen weet ongeveer de klepel hangen wanneer er wordt gesproken over de cloud. Vandaag zijn virtuele infrastructuren onmisbaar geworden voor het delen van resources, systemen en applicaties, zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak. Uitspraken zoals ‘Het zit in de cloud’ zijn ondertussen ingeburgerd en doen nog zelden wenkbrauwen fronsen. Integendeel, de cloud impliceert dat een oplossing technologisch geavanceerd, praktisch en voordelig is tegelijkertijd, of dat het gaat over digitale content waar u overal ter wereld instant toegang tot heeft.

Meest gebruikte moderne technologie

De cloud is ontegenzeggelijk de meest gebruikte moderne technologie binnen elke sector, of het nu gaat over de gezondheidszorg, telecommunicatie, transport, televisie, gaming of noem maar op. Uit een studie van IDG naar cloud computing blijkt dat meer dan 70% van de momenteel gebruikte clouddiensten specifiek zijn afgestemd op ondernemingen. Dat toont aan hoe belangrijk cloud computing is voor het huidige bedrijfsklimaat. IDG meldt ook dat 77% van de ondernemingen minstens één toepassing in de cloud heeft – en dat het aantal toepassingen en eindgebruikers de komende jaren naar verwachting zal stijgen. Dat kan voor niemand een grote verrassing zijn, gezien de vele manieren die de cloud bedrijven kan bieden om de concurrentie een stap voor te zijn.

Het belang van de cloud

Ten eerste zijn de implementatiekosten van cloud-systemen en -diensten veel lager dan bij interne oplossingen. Er is geen extra hardware nodig en dus ook geen downtime op kantoor. Bovendien heeft zelfs het meest complexe cloud-project slechts een fractie van de tijd nodig die u zou besteden aan het opstarten van een IT-infrastructuur op locatie. De overstap naar de cloud betekent ook dat de interne IT-afdeling zich geen zorgen meer hoeft te maken over systeemonderhoud. Het IT-team kan zich dus focussen op andere, lucratievere en bedrijfsrelevante taken. Dat zorgt op zich al voor een aanzienlijke workflow-optimalisatie.

Ten tweede zijn cloud-systemen niet alleen financieel interessant dankzij de snelle implementatie, maar bieden ze ook flexibiliteit die geen enkele interne oplossing kan bieden, dankzij de mogelijkheid van het betalen op basis van een abonnement. Dat wil zeggen dat u bij een cloud-based systeem enkel betaalt voor de functionaliteiten die u nodig heeft om uw bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Het systeem kan op elk moment geüpgraded worden om te voldoen aan de steeds veranderende marktomstandigheden. De cloud zorgt voor een veel dynamischere werksituatie en al snel ook voor een veel hoger investeringsrendement.

Ten derde, zijn alle bedrijven vandaag sterk afhankelijk van data, waardoor ze voortdurend op zoek zijn naar betere manieren om bedrijfsrelevante informatie op te slaan, te beheren, te analyseren en te gebruiken. Moderne cloud-oplossingen zijn bedoeld om zowel de betrouwbaarheid van de hardware als de hoogste prestaties te garanderen om zo tegemoet te komen aan de strengere eisen van bedrijven. In een recent artikel voor de Guardian vertelde John Gillespie, CIO voor Amnesty International, dat de overstap naar de cloud heeft gezorgd voor hem en zijn collega’s voor aanzienlijk minder praktisch beheer van veel technologie. En zo zijn er honderden vergelijkbare getuigenissen te vinden van gevestigde ondernemers over de voordelen van cloud-based oplossingen. Velen benadrukken ook dat de cloud het risico op downtime op kantoor minimaliseert dankzij de regelmatige back-ups en de herstelfunctie die gegevens, systeem of diensten kan herstellen in het geval van een storing. 

Omdat de cloud universeel toepasbaar is, blijven de huidige technologieaanbieders zoeken naar nieuwe methoden om de cloud te gebruiken bij het verbeteren van de resultaten van bedrijven. Daarom zijn steeds meer van de voorheen hardware-afhankelijke systemen en diensten nu beschikbaar in cloud-versies om tegemoet te komen aan de vele geïnteresseerde partijen– ongeacht hun omvang, technologische maturiteit of financiële capaciteit. Uit het onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat cloud computing kleine ondernemingen de ondersteuning biedt die nodig is om mee te dingen op wereldniveau. Voor veel van deze bedrijven is de cloud een echte game changer gebleken.

In dat licht vroegen de IT-ingenieurs van Comarch, een wereldwijde leverancier van geavanceerde IT-oplossingen voor bedrijfsautomatisering, zich af hoe zij de cloud konden inzetten om hun klanten te helpen om meer klantbetrokkenheid te genereren. En daar slaagden ze wonderwel in.

Digitale loyaliteit in de juiste context

In de 21e eeuw is een goed uitgedachte strategie voor klantenloyaliteit een must. Waarom? De statistieken die worden aangehaald in enkele van de meest recente documentatie over digitale loyaliteit bevestigen dat klanten die zich persoonlijk verbonden voelen met een bepaald merk sneller de producten zullen kopen, zelfs als dat betekent dat ze een hogere prijs betalen. Volgens het ROI from Marketing to Existing Online Customers Report van Adobegenereren terugkerende kopers een disproportioneel groot deel van de inkomsten van online verkopers’. Tegelijkertijd blijkt uit een ander rapport dat 77% van de consumenten meer bereid is om zaken te blijven doen met een merk als er een lonend loyaliteitsprogramma wordt aangeboden.

Het ontwerpen en beheren van succesvolle klantenloyaliteitsprogramma's vereist echter de juiste technologische ondersteuning – een systeem of platform dat helpt bij het uitvoeren van klantervaring-strategieën met behulp van zeer geavanceerde functies die voldoen aan de laatste normen en trends in de sector. Tegenwoordig zijn gepersonaliseerde content en hightech (mobiel, beacons, KI, machine learning) steeds belangrijker, waardoor dergelijke oplossingen essentieel worden voor het stimuleren van digitale loyaliteit. 

Helaas zijn sommige van deze oplossingen – hoe effectief ze ook zijn – te duur of te complex qua architectuur om eenvoudig te kunnen worden geïntegreerd in de IT-infrastructuur van een bedrijf. Kleinere bedrijven kunnen zich een dergelijk implementatieproces moeilijk veroorloven, om nog maar te zwijgen van het beheer en onderhoud van een bepaald systeem als het eenmaal in gebruik is genomen. En zo belanden we terug bij de cloud.

Het beste van twee werelden

Dankzij meer dan 20 jaar wereldwijde ervaring met loyaliteitsprojecten voor tientallen gerenommeerde merken zoals BP, Heathrow Airport en True Value, was Comarch in staat om een cloud-based versie te ontwerpen van een van hun meest gekende bedrijfsgerichte producten, Comarch Loyalty Management Cloud. CLM Cloud biedt een sterke basis voor het opbouwen van langdurige relaties tussen kleine/middelgrote bedrijven en hun klanten. De oplossing wordt aangeboden als een modern, praktisch en kostenefficiënt IT-platform voor eenvoudige tot geavanceerde loyaliteitsprogramma's, maar heeft nog veel meer te bieden.

CLM Cloud biedt ondersteuning voor realtime beheer van programmaregistratie, segmentatie, beloning en multi-channelcommunicatie en omvat een complete set tools voor bescherming tegen fraude en rapportage. Dankzij OPEN Rest API faciliteert de oplossing de integratie met externe IT-systemen. Daarnaast zijn de maandelijkse kosten afhankelijk van het aantal afgeronde transacties, dankzij het abonnement-betaalmodel. CLM Cloud-ontwerpers beschrijven het product als een eenvoudige manier om de klantbetrokkenheid aanzienlijk te verbeteren en als een grote steun voor tientallen IT- en loyaliteitsspecialisten. Dat komt omdat CLM Cloud in essentie zowel een cloud-oplossing is als een oplossing voor bedrijfsautomatisering en loyaliteitsmanagement. Het is dus een logische volgende stap in de evolutie van cloud computing.

Bezoek zeker de officiële website van Comarch, als u meer wilt weten over CLM Cloud – www.comarch.com