Twinkle | Digital Commerce

‘Crap in is crap out’

2019-06-04
1000562
  • [interview]
  • 2:41

Rond 2001 greep Stefan van den Berg met beide handen de kans aan om zich bij Wegener eMedia en Talpa in de digitale toekomst te bekwamen. Daarna werkte hij jarenlang bij online datingorganisatie Lexa.nl, en richtte hij bureau Branddaters en platform voor honden- en kattenliefhebbers Max&Luna op.

Onlangs begon Van den Berg als cmo bij Girav, bekend van de lange shirts voor mannen. Zijn motto is: ‘Crap in is crap out. Als je input niet goed is, is de output ook niet goed. Goede communicatie is essentieel.’

Inspiratie

‘Online kijk ik graag naar voorbeelden als Made.com, fonQ, Flinders, de Bijenkorf en Hugo Boss. De categorieën fashion en interieur hebben veel overeenkomsten: ze willen beide mensen inspireren in smaak en toch functioneel zijn. Mensen willen zien hoe een product staat. Maar mijn belangrijkste inspiratiebron wordt gevormd door de mensen om mij heen. Als je voor een merk werkt, moet je je inleven in de mensen waar je het voor doet. Bij Girav creëren we focusgroepen waar we gesprekken mee voeren. Dat zijn bij ons enerzijds mannen die lange shirts zoeken, anderzijds vrouwen die kleding voor hun man bestellen. Beide groepen moeten we goed begrijpen. En verder raak ik ook geïnspireerd door contacten met andere ondernemers. Mensen die een eigen merk lanceren als oplossing voor een frustratie, dat vind ik fascinerend.’

Feedback

‘Het leuke aan e-commerce vind ik het snelle resultaat. Als je iets doet, zie je de volgende dag al effect. We zijn bijvoorbeeld net gestart met een actie voor Koningsdag en we zien meteen dat het werkt: mensen stoppen meer in hun winkelmand omdat ze dan een T-shirt cadeau krijgen. Je krijgt ook direct feedback en je kunt onduidelijkheden onmiddellijk aanpassen. Die feedback is zó belangrijk dat hier bij Girav de afdeling customer care centraal in het gebouw is geplaatst.’

Trend

‘Ik vind het interessant om te zien dat online dezelfde trend gaande is als in het fysieke straatbeeld: de partijen die goed staande blijven zijn ofwel sterk prijsgericht en leveren hun producten heel goedkoop, of het zijn winkels/pure players die specifiek gericht zijn op kwaliteit en service en die hun klanten heel persoonlijk benaderen. Dat laatste willen consumenten tegenwoordig graag.’

Vrije tijd

‘Vrije tijd vul ik graag met vrienden en familie – en met mijn hond Pepper. Ik ga varen of motorrijden, ik ga naar concerten en theater, ik doe aan fitness en ik heb een spinningfiets in huis. Verder reis ik veel, ik hou van citytripjes en ik maak elk jaar met mijn beste vriend een verre reis, bij voorkeur naar onontdekte landen. Afgelopen jaar zijn we naar Myanmar geweest. Daar zie je de echte basis in het leven. Mensen zijn er in het algemeen gelukkig met heel weinig. Dat relativeert het westerse bestaan enorm.’

Trots

‘Ik ben trots op wat ik met het team bij Lexa heb bereikt. Toen ik er begon was online dating nog not done. We hebben met Lexa laten zien hoe gelukkig mensen zijn dat ze online een partner hebben gevonden. Er zijn zó veel relaties – en kinderen – uit voortgekomen, dat is geweldig om te zien.’

Guilty pleasure

‘Ik ga met veel plezier naar meezingconcerten als de Toppers in Concert, of De Vrienden van Amstel Live. Overigens heb ik ook nog een leuke wens op mijn bucketlist: ik wil graag meedoen aan de Rickshaw Run, een tuktuk challenge in India.’